AMD: Spelutvecklare använder endast PhysX för pengarna

I ett nytt utspel anklagar grafikkortstillverkaren AMD konkurrenten Nvidia för att i praktiken muta spelutvecklare till att använda fysikmotorn PhysX.

Det är mjukvaruchefen Richard Huddy på AMD som går hårt åt Nvidias satsning på fysikbiblioteket PhysX. Huddy menar att det enda skälet till att spelutvecklare väljer att använda PhysX är att Nvidia betalar för det. Dels genom att sköta implementeringen gratis, och dels genom förmånliga marknadsföringsavtal.

What I’ve seen with physics, or PhysX rather, is that Nvidia create a marketing deal with a title, and then as part of that marketing deal, they have the right to go in and implement PhysX in the game.

Huddy tillägger att han inte känner till någon spelutvecklare som frivilligt implementerat stöd för GPU-accelererad PhysX, utan att alla utom Unreal Engine-makarna på Epic "övertalats" av Nvidia.

I’m not aware of any GPU-accelerated PhysX code which is there because the games developer wanted it with the exception of the Unreal stuff. I don’t know of any games company that’s actually said ‘you know what, I really want GPU-accelerated PhysX, I’d like to tie myself to Nvidia and that sounds like a great plan.

Huddy jämför Nvidias satsning på PhysX med det gamla 3D-gränssnittet Glide från numera utdöda 3Dfx. Precis som PhysX var Glide proprietär mjukvara som stängde ute konkurrenter, en affärsmetod som enligt Huddy inte klarar av att tävla mot öppna standarder i längden.

If you go back ten years or so to when GLide was there as a proprietary 3D graphics API, it could have coexisted, but instead of putting their effort into getting D3D to go well, 3dfx focused on GLide. As a result, they found themselves competing with a proprietary standard against an open standard, and they lost. It’s the way it is with many of the standards we work with.

AMD:s största problem är dock inte Nvidias aggressiva affärsmetoder, utan att företaget ännu inte presenterat något eget alternativ. Det kan dock komma att ändras om Radeon-tillverkarens satsning på öppna Bullet Physics ger utdelning.

Källa: Thinkq.

Skicka en rättelse
14

Test: Asus Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC – potent men kostsam

Maffig kylare, fabriksöverklockning och dubbla BIOS står på menyn när Asus med AMD Navi under huven besöker testlabbet. Läs mer

I samarbete med Phanteks
107

Guide: Så underhåller du din vattenkylning

Att bygga en egen vattenloop är en sak, men att få bort alger, oxidation, missfärgningar och avlagringar är en annan. Här går vi igenom hur du enkelt underhåller ditt system! Läs mer

63

Google Stadia får spelpriser

Ett av många frågetecken runt Googles speltjänst Stadia är vad spelen kostar. Nu avtäcks uppgifter om prissättningen. Läs mer

2

SweClockers Awards – intervju med vinnarna

Glada vinnare i SweClockers Awards stod på rad för att byta några ord med Lars "Lan" Levin under SweClockers Live! den 9 november. Läs mer

53

Tyskland tvingar Apple att öppna upp mobila betalningar över NFC

Åtkomst till NFC-kretsarna i Apples Iphone-telefoner är låst till företagets egna funktioner, något en tysk domstol nu tvingar företaget att öppna upp. Läs mer

23

Deepcool frälser grafikkortshållare med RGB

För den som är rädd att grafikkortet knäcker moderkortet släpper Deepcool ett ställ med både RGB-belysning och genomdragning av kablar. Läs mer

48

Diablo II i uppdaterad version är osannolikt

De ursprungliga utvecklarna bakom Diablo II förklarar att källkoden är förlorad och att allt skulle behöva göras om till en remaster. Läs mer

16

MSI Cubi 5 10M ger sex kärnor och 64 GB DDR4 i kubformat

Den kompakta kubdatorn MSI Cubi 5 10M bestyckas med sexkärniga Intel Comet Lake, 64 GB primärminne och trådlöst Wifi 6. Läs mer

99

Valve avslöjar Half-Life: Alyx

Hela 15 år efter Half-Life 2 är det dags för en ny del, men den som hoppats på att Valve lärt sig räkna till 3 lär bli besviken. Läs mer

120

Star Wars: Science Fiction eller Fantasy?

Vilken genre Star Wars ingår i är en vattendelare. Är den episka sagan Fantasy i rymdmiljö eller handlar det om Science Fiction? Läs mer

I samarbete med AOC
19

Testpilot: AOC 24G2U – 24-tums IPS-skärm för spel till pangpris

Dinoman testar det senaste AOC har att erbjuda i deras budgetsegment för bildskärmar inriktade mot PC-spelare. Läs mer

202

Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Det är inte alldeles glasklart vad Google Stadia är och vad som ingår. Här går SweClockers igenom på djupet, i artikel såväl som i video. Läs mer