Unlimited Detail lovar oändlig detaljrikedom i spel

Verklighetstrogen 3D-grafik är en avlägsen dröm i datorvärlden. Det lilla företaget Unlimited Details påstår sig ha tagit fram en teknik som gör det hela möjligt.

Dagens spelmotorer använder polygoner för att bygga världar i tre dimensioner. Polygoner är rutnät av "platta" ytor som tillsammans bildar en figur. Figuren kan sedan dekoreras med texturer (bilder) och ljussättas för att bli så verklighetstrogen som möjligt.

Anledningen till att dagens spel inte har fotorealistisk grafik är att datorerna ännu inte är tillräckligt kraftfulla. Detta är också orsaken till att polygongrafik ofta upplevs som kantig och onaturlig. Utvecklarna tvingas sänka detaljrikedomen eftersom prestandan inte räcker till för att rita upp den väldiga mängd polygoner som krävs för total realism.

Unlimited Detail (UD) heter ett litet företag som påstår sig kommit på en ny metod för att skapa tredimensionell grafik med obegränsad detaljrikedom. Istället för polygoner använder UD ett punktsystem (point cloud) som kombineras med en sökalgoritm som endast visar de punkter som är nödvändiga för att rita upp bilden på skärmen.

The Unlimited Detail engine works out which direction the camera is facing and then searches the data to find only the points it needs to put on the screen it doesn’t touch any unneeded points, all it wants is 1024 x768 (if that is our resolution) points, one for each pixel of the screen.

En skärmupplösning på exempelvis 1024 x 768 pixlar kräver därmed endast att datorn hittar lika många punkter, oavsett hur stor spelvärlden i övrigt är. Enligt UD ger detta spelutvecklare möjlighet att skapa oändligt detaljerade 3D-objekt och spelvärldar, med förutsättningen att minnet är stort nog.

Om Unlimited Details påståenden stämmer och systemet fungerar innebär det att 3D-grafiken når samma punkt som den tvådimensionella grafiken, där snabbare grafikkort är meningslöst eftersom tekniken redan klarar av att visa så detaljrika bilder som ögat kan uppfatta. Som om inte det vore nog påstår UD att systemet fungerar i mjukvara och att någon grafikacceleration inte är nödvändig.

Det är dock fortfarande oklart exakt hur UD:s grafikmotor fungerar och om systemet verkligen har alla kvaliteter som krävs för att tävla mot den betydligt mognare polygongrafiken. På företagets webbplats och i videofilmerna visas endast statiska världar som endast imponerar med avancerad geometri. Rent estetiskt ser bilderna inte vidare tilltalande ut. Exempelvis saknas realistisk ljussättning, skuggning och animationer.

Unlimited Detail söker just nu investerare för att kunna fortsätta utveckla systemet. Enligt företaget tar det minst 16 månader innan några mer handfasta resultat kan visas upp för allmänheten. Först då får vi reda på om polygonerna verkligen fått en efterträdare eller om det bara är ytterligare en teknik som ser lovande ut på pappret men som inte fungerar i praktiken.

Skicka en rättelse
I samarbete med Toshiba
20

Testpilot: Toshibas NAS-hårddiskar N300

Testpiloten "Hunden" testade tidigare Toshibas NAS-orienterade hårddisk N300 på 6 TB, en serie som nyligen utökats till rymligare 16 TB. Läs mer

20 ÅR
20

Throwback Thursday – Windows 1.0 ser dagens ljus år 1983

Världens tveklöst mest etablerade operativsystem Windows tog det grafiska skalet till DOS-världen i november 1983. Läs mer

6

In Win presenterar lyxchassit In Win 925

Med senaste In Win 925 siktar företaget på att erbjuda ett rymligt chassi där rejäl kapacitet för kylning står i fokus. Läs mer

69

Test: AMD Ryzen 9 3950X – 16 kärnor Zen 2 i konsumentklassen

Med hela 16 kärnor och 32 trådar rundas Ryzen 3000-serien av med Ryzen 9 3950X, som befäster AMD:s position i prestandatoppen. Läs mer

23

Testa ray tracing-prestanda med Cryengine Neon Noir

Teknikdemon Cryengine "Neon Noir" låter dig testa ray tracing-prestanda, oavsett om ditt grafikkort har hårdvarustöd eller ej. Läs mer

17

John Carmack börjar med AI – avgår som teknikchef hos Oculus

Branschlegendaren lämnar arbetet med virtuell verklighet för att istället fokusera på naturtrogen artificiell intelligens. Läs mer

I samarbete med Samsung
4

Vinnarna presenteras i Samsung Galaxy Note10 Championship

Efter en hård strid om medlemmarnas röster är Samsung Galaxy Note10 Championship avgjort, där tre lyckliga vinnare kammar hem påkostade presentkort på valfria datordelar. Läs mer

8

Intels Xe-grafikkrets på 7nm är "Ponte Vecchio"

Intels första krets tillverkad på 7 nanometer blir grafikkretsen "Ponte Vecchio", vilket är namnet på en italiensk stenbro i Florens. Läs mer

38

Motorola Razr tillbaka – med vikbar skärm

Den ikoniska vikbara telefonen Motorola Razr återvänder i ny tappning, med en vikbar OLED-panel utan synligt veck. Läs mer

82

Intel avtäcker massvis av sårbarheter – påverkar prestanda

Olyckor kommer sällan ensamma. Bland de 77 sårbarheter Intel nu avtäcker återfinns bland annat prestandapåverkande processorbuggar. Läs mer

96

Google Stadia – vad är det och vad ingår?

För många är det inte helt glasklart exakt vad Googles strömmande speltjänst Stadia är och vad som ingår. SweClockers reder ut. Läs mer

104

Konsumentverket slår ned på falska reapriser – varnar företag inför Black Friday

Black Friday och Cyber Monday är snart här. Inför detta varnar Konsumentverket företag som tidigare använt falska reapriser. Läs mer