Nvidia brottas med tillverkningsproblem

Toppmodellen Geforce GTX 480 kommer med 32 kärnor inaktiverade. Anledningen sägs vara att TSMC inte lyckas producera tillräckligt många felfria kretsar.

Lanseringen av Geforce GTX 470 och GTX 480 ligger som bekant alldeles runt hörnet och internet surrar av en mängd rykten. En obekräftad uppgift som ser ut att vara riktig är att toppmodellen Geforce GTX 480 endast kommer med 480 CUDA-kärnor aktiverade, trots att det finns 512 kärnor fysiskt på kretsen.

Anledningen sägs vara att TSMC fortfarande inte fått ordning på tillverkningen av kretsar i 40 nanometer. Nvidias grafikprocessor GF100 är dessutom ovanligt stor till ytan, något som gör risken för fel ännu större.

Branschtidningen Digitimes rapporterar att TSMC inte ens är uppe i 50 procent felfria kretsar av produktionen (yield). Att många grafikprocessorer innehåller fel är förmodligen skälet till att Nvidia tvingas sänka antalet aktiverade CUDA-kärnor även i det mest påkostade grafikkortet.

Since TSMC's 40nm yield currently is still lower than 50%, Nvidia will block some of the graphics cores with problems on the card. As a result, the GeForce GTX 480 will only have 480 cores and GTX 470 only 448, the sources noted.

Det ryktas dock om att Nvidia planerar att introducera en variant i Geforce GTX 400-serien med fulla 512 kärnor aktiverade, troligtvis först när produktionen fungerar bättre. Detta kommer i så fall att ske efter lanseringen den 26 mars.

Källa Digitimes.

Skicka en rättelse
16

Valve avslöjar Half-Life: Alyx

Hela 15 år efter Half-Life 2 är det dags för en ny del, men den som hoppats på att Valve lärt sig räkna till 3 lär bli besviken. Läs mer

69

Star Wars: Science Fiction eller Fantasy?

Vilken genre Star Wars ingår i är en vattendelare. Är den episka sagan Fantasy i rymdmiljö eller handlar det om Science Fiction? Läs mer

I samarbete med AOC
15

Testpilot: AOC 24G2U – 24-tums IPS-skärm för spel till pangpris

Dinoman testar det senaste AOC har att erbjuda i deras budgetsegment för bildskärmar inriktade mot PC-spelare. Läs mer

174

Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Det är inte alldeles glasklart vad Google Stadia är och vad som ingår. Här går SweClockers igenom på djupet, i artikel såväl som i video. Läs mer

96

Jämnt rymdskägg i quiz om sci-fi i spel

Utöver debatt om huruvida Star Wars är sci-fi eller fantasy visade förra veckans quiz om sci-fi i spel jämnt fördelade resultat. Läs mer

79

Svenskt 5G försenas av säkerhetspolitiska skäl

Den tidigare planerade auktionen av 5G-frekvenser skjuts på framtiden på grund av en ny säkerhetspolitisk lagändring. Läs mer

29

AMD "Navi" med ray tracing visas på CES 2020

I början av januari avtäcker AMD nästa generation av grafikarkitekturen RDNA med bland annat hårdvarustöd för ray tracing. Läs mer

13

Intel Xe – arkitektur från bärbart till Exascale

En grafikarkitektur uppdelad i tre tydliga segment för olika ändamål. Intel avslöjar fler detaljer om kommande Xe. Läs mer

28

Google Pixel 4 tittar fram i svenska Google Store

Inför lanseringen av speltjänsten Stadia råkar Google visa den kompatibla telefonen Pixel 4 i svenska Google Store. Läs mer

20 ÅR
27

Stort bildspel från SweClockers Live!

På Skyddsrummet i Stockholm blev det en storartad nördkväll. Häng med när vi visar runt i ett matigt galleri med proffsiga foton! Läs mer

19

Microsoft tror inte på mikrotransaktioner för Age of Empires IV

Med Age of Empires IV ser Microsoft att spelet ska leva länge via nedladdningsbart innehåll, inte mikrotransaktioner. Läs mer

20 ÅR
27

AMD:s Joe Macri ger sin 10-årsvision för stationära datorn på SweClockers Live!

Hur kommer den stationära datorn se ut om 10 år? Ingen vet med säkerhet, men AMD:s teknikchef siade om saken på SweClockers Live! Läs mer