Det grundläggande som gjort att ljudet inte fungerar och att Creative har fått tänkt om är på grund av att Microsoft valde att ta bort det så kallade Hardware Abstraction Layer (hal) från Windows Vista (Directsound och Directsound3d). Det var hal som gjorde att exempelvis Sound Blaster X-Fi-ljudkorten kunde accelereras i spel.

Detta har gjort att bland annat eax-stödet har uteblivit i Windows Vista. Sound Blaster-serien ljudkort stödjer dock Openal vilket är en ljud-api som stöds av många plattformar, bland annat Windows Vista. Därför har Creative utvecklat programvaran som heter Alchemy, vilket är en sorts "wrapper" vilket konverterar Directsound- och Directsound3d-anrop till Openal-anrop som således kan hårdvaruaccelereras.

Creative har under beta-fasen givit ut Alchemy gratis, men har nu beslutat sig för att ta betalt för programvaran. Utan den får Creatives X-Fi- och Audigy-ljudkort ingen hårdvaruaccelerering i Windows Vista. Alchemy kostar motsvarande 60 kronor (9,99 amerikanska dollar).

För Creative-kunder som har ett Audigy eller Live-ljudkort är detta självfallet ett hårt slag i ansiktet då deras ljudkort inte fungerar korrektur under Windows Vista, och måste köpa till en mjukvara som normalt erbjuds gratis från i princip alla andra tillverkare. Sajten Ngohq har dessutom upptäckt att det inte är någon skillnad mellan Alchemy-versionen man köper och Alchemy-versionen för Sound Blaster X-Fi som man kan ladda ner. Allt man behöver göra är att ändra ett par .ini-filer och kopiera in ett par dll-filer i spelen för att få det att fungera.

Läs mer om Alchemy hos Creative.

Tycker du det är rätt att Creative tar betalt för en mjukvara som gör att Audigy- och Live-baserade ljudkort fungerar under Windows Vista? Rösta och kommentera!