Forskare bygger hjärnliknande molekylprocessor

Amerikanska och japanska forskare konstruerar en processor som baseras på tillstånd i molekyler. Arbetssättet påminner om den mänskliga hjärnan.

Trots att moderna datorer kan utföra miljarder beräkningar per sekund krävs gedigen programmering för att klara av ens de enklaste uppgifter. Vår mänskliga hjärna å andra sidan har inte den råa beräkningskraften hos en dator men kan istället till exempel associera och skapa dynamiska nätverk, det som i slutänden leder fram till intelligens.

Modern computers are quite fast, capable of executing trillions of instructions a second, but they can’t match the intelligent performance of our brain. Our neurons only fire about a thousand times per second. But I can see you, recognize you, talk with you, and hear someone walking by in the hallway almost instantaneously, a Herculean task for even the fastest computer.

DTI-sagittal-fibers.jpg

Nervbanor i den mänskliga hjärnan.

Forskare från Japan och amerikanska Michigan Technological University har med hjälp av molekylen DDQ kommit ett steg närmare en mer människolik dator. DDQ-molekylen består av kol, kväve, klor samt syre och arrangerar sig automatiskt i dubbla lager på en guldyta. Molekylen kan ha tillstånden 0, 1, 2 och 3 till skillnad från binära 0 och 1, något som ger möjlighet till mer komplexa beräkningar.

Med en "processor" där 300 molekyler kommunicerar med varandra har forskarna lyckats beräkna allt från klassisk digital logik till simulerade naturfenomen som cancertumörer och värmespridning. Förhoppningen är att tekniken parallella natur med flera möjliga tillstånd ska underlätta lösningar av komplicerade problem inte ens moderna datorer klarar av.

The neat part is, approximately 300 molecules talk with each other at a time during information processing. We have mimicked how neurons behave in the brain. The evolving neuron-like circuit network allows us to address many problems on the same grid, which gives the device intelligence. As a result, their tiny processor can solve problems for which algorithms on computers are unknown, especially interacting many-body problems, such as predictions of natural calamities and outbreaks of disease.

Förutom att ge möjlighet till beräkningar av komplexa problem är strukturen även självunderhållande. Om en molekyl skadas reparerar den sig själv, mycket på samma sätt som uppgifterna hos defekta neuroner i den mänskliga hjärnan automatiskt tas över av närliggande kollegor.

Källa: Xbitlabs.

Skicka en rättelse
I samarbete med AOC
10

Testpilot: AOC 24G2U – 24-tums IPS-skärm för spel till pangpris

Dinoman testar det senaste AOC har att erbjuda i deras budgetsegment för bildskärmar inriktade mot PC-spelare. Läs mer

160

Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Det är inte alldeles glasklart vad Google Stadia är och vad som ingår. Här går SweClockers igenom på djupet, i artikel såväl som i video. Läs mer

96

Jämnt rymdskägg i quiz om sci-fi i spel

Utöver debatt om huruvida Star Wars är sci-fi eller fantasy visade förra veckans quiz om sci-fi i spel jämnt fördelade resultat. Läs mer

78

Svenskt 5G försenas av säkerhetspolitiska skäl

Den tidigare planerade auktionen av 5G-frekvenser skjuts på framtiden på grund av en ny säkerhetspolitisk lagändring. Läs mer

29

AMD "Navi" med ray tracing visas på CES 2020

I början av januari avtäcker AMD nästa generation av grafikarkitekturen RDNA med bland annat hårdvarustöd för ray tracing. Läs mer

11

Intel Xe – arkitektur från bärbart till Exascale

En grafikarkitektur uppdelad i tre tydliga segment för olika ändamål. Intel avslöjar fler detaljer om kommande Xe. Läs mer

27

Google Pixel 4 tittar fram i svenska Google Store

Inför lanseringen av speltjänsten Stadia råkar Google visa den kompatibla telefonen Pixel 4 i svenska Google Store. Läs mer

20 ÅR
24

Stort bildspel från SweClockers Live!

På Skyddsrummet i Stockholm blev det en storartad nördkväll. Häng med när vi visar runt i ett matigt galleri med proffsiga foton! Läs mer

19

Microsoft tror inte på mikrotransaktioner för Age of Empires IV

Med Age of Empires IV ser Microsoft att spelet ska leva länge via nedladdningsbart innehåll, inte mikrotransaktioner. Läs mer

20 ÅR
27

AMD:s Joe Macri ger sin 10-årsvision för stationära datorn på SweClockers Live!

Hur kommer den stationära datorn se ut om 10 år? Ingen vet med säkerhet, men AMD:s teknikchef siade om saken på SweClockers Live! Läs mer

276

Veckans fråga: Hur stor TV har du hemma?

Det börjar bli mörkt på riktigt ute, vilket traditionellt innebär läge att parkera bakdelen i soffan för TV-mys. Hur stor är skärmen du normalt tittar på? Läs mer

96

Missa inte veckans quiz om science fiction i spel!

Med Star Wars Jedi: Fallen Order ute testar SweClockers vad medlemmarna vet om science fiction i spelsammanhang. Sätter du alla rätt? Läs mer