Apple löser antennproblem i Iphone 4 med kosmetisk uppdatering

Det omtalade antennproblemet som orsakar dålig mottagning med Iphone 4 beror på att telefonen visar fel signalstyrka, enligt Apples interna utredning.

Bara en kosmetisk miss

Den fjärde generationen Iphone blev som väntat en stor succé med imponerande försäljningssiffror. Lanseringen har dock inte varit oproblematisk. Användare rapporterar att de ytliga antennerna kan orsaka dålig mottagning och avbrutna samtal.

gallery11-20100607.jpg

Det är telefonens metallkanter som agerar antenner. Antennerna skiljs åt av minimala skarvar. Om telefonen hålls på ett visst sätt så att skarvarna överbryggas och "kortsluts" minskar staplarna som markerar signalstyrka i statusfältet.

Nu meddelar Apple att problemet inte alls är så allvarligt som många verkar tro. Enligt företaget är mjukvarualgoritmen som visar signalstyrka i själva verket felaktig.

Users observing a drop of several bars when they grip their iPhone in a certain way are most likely in an area with very weak signal strength, but they don’t know it because we are erroneously displaying 4 or 5 bars. Their big drop in bars is because their high bars were never real in the first place.

Resultatet är att användaren luras att tro att mottagningen är bättre än i verkligheten. Att signalstyrkan försämras när telefonen hålls på ett visst sätt förklaras av att den inte visades korrekt från början.

Enligt Apple förekommer den felaktiga algoritmen i samtliga Iphone och företaget planerar att rätta till problemet i en framtida uppdatering av mjukvaran. Rapporterna om avbrutna samtal och försämrad dataöverföring i anslutning till mottagningsproblemet väljer dock Apple att inte kommentera.

Skicka en rättelse
I samarbete med AOC
9

Testpilot: AOC 24G2U – 24-tums IPS-skärm för spel till pangpris

Dinoman testar det senaste AOC har att erbjuda i deras budgetsegment för bildskärmar inriktade mot PC-spelare. Läs mer

160

Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Det är inte alldeles glasklart vad Google Stadia är och vad som ingår. Här går SweClockers igenom på djupet, i artikel såväl som i video. Läs mer

96

Jämnt rymdskägg i quiz om sci-fi i spel

Utöver debatt om huruvida Star Wars är sci-fi eller fantasy visade förra veckans quiz om sci-fi i spel jämnt fördelade resultat. Läs mer

77

Svenskt 5G försenas av säkerhetspolitiska skäl

Den tidigare planerade auktionen av 5G-frekvenser skjuts på framtiden på grund av en ny säkerhetspolitisk lagändring. Läs mer

29

AMD "Navi" med ray tracing visas på CES 2020

I början av januari avtäcker AMD nästa generation av grafikarkitekturen RDNA med bland annat hårdvarustöd för ray tracing. Läs mer

11

Intel Xe – arkitektur från bärbart till Exascale

En grafikarkitektur uppdelad i tre tydliga segment för olika ändamål. Intel avslöjar fler detaljer om kommande Xe. Läs mer

27

Google Pixel 4 tittar fram i svenska Google Store

Inför lanseringen av speltjänsten Stadia råkar Google visa den kompatibla telefonen Pixel 4 i svenska Google Store. Läs mer

20 ÅR
24

Stort bildspel från SweClockers Live!

På Skyddsrummet i Stockholm blev det en storartad nördkväll. Häng med när vi visar runt i ett matigt galleri med proffsiga foton! Läs mer

19

Microsoft tror inte på mikrotransaktioner för Age of Empires IV

Med Age of Empires IV ser Microsoft att spelet ska leva länge via nedladdningsbart innehåll, inte mikrotransaktioner. Läs mer

20 ÅR
27

AMD:s Joe Macri ger sin 10-årsvision för stationära datorn på SweClockers Live!

Hur kommer den stationära datorn se ut om 10 år? Ingen vet med säkerhet, men AMD:s teknikchef siade om saken på SweClockers Live! Läs mer

276

Veckans fråga: Hur stor TV har du hemma?

Det börjar bli mörkt på riktigt ute, vilket traditionellt innebär läge att parkera bakdelen i soffan för TV-mys. Hur stor är skärmen du normalt tittar på? Läs mer

96

Missa inte veckans quiz om science fiction i spel!

Med Star Wars Jedi: Fallen Order ute testar SweClockers vad medlemmarna vet om science fiction i spelsammanhang. Sätter du alla rätt? Läs mer