Det är ordförande Matt Ployhar vid intresseorganisationen PC Gaming Alliance med namnkunniga medlemmar som AMD, Intel, Dell, Epic Games och Sony som inte anser att piratkopieringen är ett allt växande problem för PC-spelsbranschen, tvärtom minskar den illegala kopieringen.

Enligt Ployhar är det dock inte avancerade kopieringsskydd som sätter käppar i hjulen för piraterna utan att spelutvecklare kopplar allt mer innehåll till internet.

Now what you're seeing to combat that or reduce the chances of piracy are developers implementing achievements, in-game pets, all of these things that are tracked and stored in the cloud.

Därutöver växer nya affärsmodeller fram med gratis onlinespel och andra intäktskällor än själva spelförsäljningen. En piratkopia blir, om inte meningslös, bara en urvattnad version av originalet.

So what's happening is game design is shifting and as a result of shifting game design, piracy, at least on the PC side, is actually declining as a result.

Sammantaget gör ny speldesign att användare blir mer villiga att betala för sig. Piratkopieringen försvinner visserligen inte, men är nu inte lika utbredd som när det bara var att kopiera en CD-skiva och ladda hem en Crack-fil på nätet för att komma undan gratis.

Källa: Gamasutra.