Efter Crytek med Crysis 2 sällar sig ytterligare ett spelhus till skaran utvecklare som avstår från att dra full nytta av den senaste generationens grafikkort för DirectX 11. Chefsdesignern Todd Howard uppger i en intervju till Eurogamer att det kommande storspelet Skyrim ska se likadant ut till PC som till Xbox 360 och Playstation 3.

When it comes to DirectX 11 there are things they get us for free, like performance gains. [...] But the specifics DX11 does, like tessellation and all that kinda stuff, we aren't taking advantage of that right now.

Även om Bethesda drar nytta av prestandahöjande egenskaper i DX11 saknas ögongodis som tesselering. I jämförelse med spelkonsolerna kan dock PC-versionen fortfarande erbjuda högre upplösning, större texturer och troligtvis även förbättrad kantutjämning.

Howard slänger dock in brasklappen att även om Bethesda inte utnyttjar DX11 fullt ut i dagsläget finns alltid möjligheten att göra det i framtiden, men som det ser ut nu är Skyrim i praktiken anpassat för det sju år gamla DirectX 9. Spelet släpps den 11 november till PC/Windows, Playstation 3 och Xbox 360.