Nvidia släpper PhysX 3.0 Software Development Kit (SDK), ett middleware för mjukvaruutvecklare som står till tjänst med färdigskrivna rutiner för simulering av fysik i realtid, komplett med accelerering i både CPU och GPU.

I den nya versionen skrivs fysikmotorn om från grunden för att kunna dra nytta av moderna processorer med flera kärnor och SSE 1–4. Just den tidigare avsaknaden av automatisk multitrådning och SIMD har kritiserats som ett sätt att handikappa fysiksystemet på CPU och låta Nvidias GPU:er framstå som bättre än vad de i själva verket är, kritik som nu omintetgörs med PhysX 3.0.

Därutöver tillkommer en mängd nya funktioner som ska underlätta för programmerare att lägga till fysik i stora spelvärldar genom att gruppera objekt och strömma data. Nvidia understryker dessutom att PhysX fungerar på de flesta stora spelplattformar: PC/Windows, Xbox 360, Playstation 3, Wii, Mac OS X, Linux och Android. För accelerering i GPU krävs ett Geforce 8 eller senare grafikkort.

Nya PhysX 3.0 SDK är gratis för både kommersiella och icke-kommersiella användningsområden och finns att ladda ned från Nvidias webbplats (registrering krävs).