Spelmässan Electronic Entertainment Expo i Los Angeles pågår för fullt, och spelmagasinet Computerandvideogames passar på att fånga ingen mindre än John Carmack för en lång intervju.

Id Softwares grundare berör bland annat skillnaderna mellan att utveckla för PC eller konsol, och påpekar att mycket har förändrats sedan arbetet med speltiteln Rage påbörjades. Då var prestandan för snabba datorer och senaste generationens konsoler på samma nivå, något som knappast gäller idag. Påkostade datorer är mångfalt mycket snabbare än konsoler, men enligt Carmack är kraften svårare att omsätta i praktiken.

Now that we’re looking on PCs that have ten times the horsepower of the consoles I’m making a large change in my direction. We should be focusing on building things efficiently on the PC and deploying on the consoles.

Vidare säger Carmack att även om PC-plattformen fortfarande är viktig är den i minoritet jämfört med marknaden för konsoler, i alla fall när det gäller actionorienterade titlar. Att utveckla ett dyrt storspel endast för PC likställer han med ekonomiskt självmord.

Those just end up being the cold hard economic truths, that you can spent $100 million working on a game now, and if you did that focused on the PC you’d be out of business.

Id Softwares Rage lanseras i september för PC, Playstation 3, Xbox 360 samt mobila plattformen Apple Ios.