Mick Hocking på Sony Computer Entertainment Worldwide Studios Europe tror att Virtual Reality är framtiden för stereoskopisk 3D. Dagens kraftfulla hårdvara i kombination med 3D-skärmar och "augmented reality" ger enligt Hocking nya möjligheter att skapa fascinerande spelmiljöer.

augment.jpg

Also the concept of Virtual Reality is coming back strong and we now actually have hardware that is powerful enough to give is the kind of results we all hoped for in the 80’s [...] The combination of 3-D and augmented reality will form a very significant next step for games. Combining augmented reality and stereoscopic 3-D so that we can augment the real world with gaming objects is fascinating and we’re starting to see portable devices that have the power to be able to do this.

I praktiken handlar det om att smälta samman virtuella objekt med fysiska genom att projicera datorgenererat innehåll på ett sätt som känns naturligt även i den verkliga världen. Tillsammans med stereoskopisk 3D och rörelsesensorer ges nya förutsättningar för spelmakare att sudda ut gränserna mellan verklighet och fiktion.

På 80- och 90-talen handlade dock om klumpig utrustning, omogen 3D-grafik och begränsade funktioner. Med kraftfulla processorer och många nya framsteg inom 3D-tekniken menar dock Hockins att möjligheterna finns där för att återuppliva konceptet Virtual Reality.