De svenska utvecklarna på DICE tar hjälp av luttrade gamers för att jaga buggar i en tidig testversion av Battlefield 3. Trots stränga sekretessavtal och hot om avstängning läcker hel del hemligheter ut på nätet. Senast i raden är en rysk datorsajt som publicerar vad som sägs vara prestandatester i en uppsjö olika konfigurationer.

2.jpg

Även om siffrorna ser ut att vara insamlade från en mängd olika datorsystem ger de en del ledtrådar om vad som krävs för att spela Battlefield 3 med godtagbar bildfrekvens. I upplösningen 1080p, inställningen "High Quality" och i DirectX 11-läge är det endast Geforce GTX 580 som klarar av att upprätthålla 55–60 FPS (minimum).

För den som nöjer sig med lägre bildfrekvens alternativt kan tänka sig att skruva ned inställningarna finns dock fler alternativ. Mellanklassare som Geforce GTX 560 Ti, Radeon HD 6950 och även äldre Radeon HD 5870 ger ett snitt på närmare 60 FPS med en lägstanivå på cirka 40 FPS, vilket de flesta förmodligen anser vara fullt godtagbart.

Det bör dock nämnas att det än så länge endast handlar om en tidig version av spelet och att mycket kan komma att ändras innan Battlefield 3 är färdigt. Utvecklarna arbetar med att optimera koden vilket förhoppningsvis ger bättre prestanda även med äldre datorsystem. Å andra sidan kan fler effekter och mer högupplösta texturer tillkomma.

Fler resultat inklusive skärmdumpar och tester i DirectX 10 finns hos Gamegpu.ru.