PC-spel ger Bethesda huvudvärk

PC-spel ger Bethesda huvudvärk

Peter Hines på Bethesda Softworks beskriver utvecklingen av PC-spel som "huvudvärk". Inte nog med att miljontals hårdvarukonfigurationer ställer till det för utvecklarna, även den omfattande piratkopieringen ställer krav på utformningen av spelen.

Storspel som Battlefield 3, Call of Duty: Modern Warfare 3 och snart Skyrim har medfört något av en renässans för persondatorn som spelmaskin. Enligt Peter Hines, marknadschef på Bethesda Softworks, är dock inte utvecklingen av spel till persondatorer helt oproblematisk i jämförelse med traditionella spelkonsoler.

I en intervju med Joystiq förklarar han hur utvecklarna tvingas brottas med ett närmast oändligt antal hårdvarukonfigurationer och trilskande drivrutiner. Spel som i själva verket fungerar bra riskerar att framstå som buggiga eller slarvigt utformade på grund av yttre faktorer som utvecklarna inte nödvändigtvis kan påverka.

From a technical standpoint, yes, the PC is a headache. It just is. A million different possibilities of hardware, drivers, etc. As you saw with Rage, all it takes is some bad video card drivers and years of hard work comes off as 'buggy' when in fact it's a really solid, stable game.

Problemet med den väldiga variationen bland datorkonfigurationerna är något som spelkonsolerna undviker genom en enhetlig utformning med resultatet att utvecklingstiderna kan förkortas. I förlängningen innebär det även högre kostnader för att utveckla spel till persondatorer.

Hines kommenterar även piratkopieringen bland PC-spelare. Även om detta problem även återfinns bland spelkonsoler är det på många sätt och vis enklare och mer utbrett att kopiera spel till persondatorer eftersom det inte krävs några modifikationer för att få igång de illegala kopiorna.

Bethesda ser dock inte drakoniska kopieringsskydd som lösningen på problemet utan satsar istället på att leverera mer innehåll, bland annat i form av verktyg som gör det möjligt för användarna att själva lägga till fler finesser i spelen. Förhoppningen är att detta ska upplevas som mer valuta för pengarna och förebygga piratkopiering.

So we do the best we can to protect it without resorting to Draconian measures, and we continue to enthusiastically support our PC fans with things like the Creation Kit and the ability to create and add unlimited amounts of mods and content to your existing PC game.

Sist men inte minst lovar Hines att PC-spelare kommer att bli mycket nöjda med prestandan i Skyrim, trots att spelet i första hand är utvecklat för konsoler.

Kommentarer till artikeln

216 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

74

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

42

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

26

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
43

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
37

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

26

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

146

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

10

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

50

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer