Skärmtillverkare på väg med högupplösta paneler, IPS i 120 Hz och PLS under 2012

Skärmtillverkare på väg med högupplösta paneler, IPS i 120 Hz och PLS under 2012

Den fullständiga dominansen av upplösningen 1080p kan komma att brytas nästa år. På tapeten är fler modeller med högre upplösning och nya typer av skärmpaneler.

Medan surfplattor och mobiltelefoner ständigt utrustas med förbättrade och mer högupplösta skärmpaneler går utvecklingen desto långsammare på persondatorfronten. Under 2012 kan det dock bli ändring på den biten, det framgår av planeringsdokument som SweClockers tagit del av.

I det tredje och fjärde kvartalet lanseras nya 27-tummare med upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar (16:9), dessutom i lägre prisklasser än tidigare. Nykomlingarna beräknas kosta runt 4 000 kronor i handeln vilket kan jämföras mot exempelvis populära Dell U2711 som i dagsläget går loss på cirka 6 000 kronor inklusive moms.

Det kommer även att dyka upp fler skärmar med nyare typer av paneler, däribland Samsungs PLS-teknik och IPS i 120 Hz. Den sistnämnda möjliggör stereoskopisk 3D, som Nvidia 3D Vision, med bibehållen färgåtergivning och betraktningsvinklar.

Sist men inte minst märks ungefär samma trender som bland LCD-TV; tunnare skärmpaneler och ramar, LED-belysning samt "designade" modeller med påkostade materialval.

Kommentarer till artikeln

155 debattinlägg

Skicka en rättelse
9

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

I samarbete med Eset
15

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

103

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

7

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

32

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

72

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer

64

The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Ubisofts beslut att hoppa över Steam för lanseringen av The Division 2 var ett lyckat sådant, då spelet redan har fler förbokningar än föregångaren. Läs mer

14

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti utan kylare och grafikkretsen TU116 framför kameran

Tätt inpå den stundande lanseringen av Geforce GTX 1660 Ti publiceras bilder på grafikkortet utan kylare, något som även bekräftar den grafikkretsen TU116. Läs mer

147

SweClockers Meet & Geek i Växjö – ikväll klockan 18:00!

Väntan är över och ikväll blir det medlemsträff i Växjö! Det är därmed sista chansen att anmäla sin närvaro, för skönt nördigt häng från klockan 18:00 och långt in på småtimmarna. Läs mer

I samarbete med EVGA
41

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer