Nvidia rullar ut Geforce 296.10 WHQL

Nvidia rullar ut Geforce 296.10 WHQL

I väntan på Kepler passar Nvidia på att uppdatera drivrutinerna för alla moderna grafikkort i familjen Geforce. Ändringsloggen avslöjar dock inga större förändringar.

Mjukvaran Geforce 296.10 WHQL är den andra Microsoft-certifierade upplagan i vad Nvidia kallar "familjen 295". Det innebär bland annat prestandaförbättringar i Battlefield 3, The Elder Scrolls V: Skyrim och Mass Effect 3.

Ändringsloggen för den aktuella versionen är dock aningen tunnsådd, och pekar inte på världsomvälvande förändringar. Nvidia passar istället på att finslipa SLI-stödet i flera spel, samt lägger till stöd för bantade grafikkretsen Geforce GTX 560 SE.

Nyheter i Geforce 296.10 WHQL

  • Stöd för Geforce GTX 560 SE.

  • Uppdatering av Physx till version 9.12.0213.

  • Förbättrad SLI-prestanda i Blacklight: Retribution, Dirt 3, Dishonored, Dungeon Defenders, F1 2011 och Rfactor 2.

  • 3D Vision-stöd för Dear Esther och Deep Black: Reloaded.

  • Ett flertal buggfixar, bland annat för Diablo III Beta.

De nya drivrutinerna passar till alla moderna Geforce sedan 6-serien och laddas enklast ned från Nvidias webbplats.

Kommentarer till artikeln

50 debattinlägg

Skicka en rättelse
I samarbete med Samsung
28

Sista chansen – säkra din biljett till Galaxy Unpacked med SweClockers

Den 20 februari avtäcks Samsung Galaxy S10. Nu bjuder SweClockers in till mingel och en helkväll av diskussioner med redaktion står på menyn. Läs mer

16

Test: Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Logitech återupplivar trotjänaren MX518 och utrustar spelmusen med optiska sensorn Hero 16K. Häng med för att se hur nygamlingen står sig mot dagens konkurrenter. Läs mer

124

Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden publikt tillgängliga på webben

Extremt känsliga personuppgifter har legat tillgängliga för vem som helst att ladda ner och lyssna på, i många fall tillsammans med personnummer. Läs mer

38

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

10

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

63

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

13

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

82

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

56

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

35

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer