Att få ett spel lanserat genom nätverk Steam innebär idag en process där nätverkets representanter står för det slutgiltiga valet. Många titlar motas därmed redan i dörren, utan att användarna får chans att säga sitt.

Banner_2.jpg

Det vill Valve ändra på genom nya funktionen Greenlight, vilken i grunden bygger på samma mekanik som Steam Workshop. Inom projektet kan vem som helst lägga upp titlar, vilka användarna sedan kan rösta på, kommentera och diskutera. Spel med hög popularitet och många röster plockas upp av nätverkets ansvariga, för att sedan publiceras i vanlig ordning.

The prime difference is the size of the team that gets to decide what gets released. For many stores, there is a team that reviews entries and decides what gets past the gates. We're approaching this from a different angle: The community should be deciding what gets released. After all, it’s the community that will ultimately be the ones deciding which release they spend their money on.

Utvecklare får möjlighet att lansera färdiga titlar, spelbara prototyper eller koncept, vilka sedan kan uppdateras efter hand. Tanken är att användarna ska fungera som bollplank för nya idéer, hela vägen fram till lansering.

Greenlight lanseras enligt Valve i slutet av augusti. Mer information om projektet finns på Steams webbplats.