För den som varken spelat Arma II eller föregångaren Operation Flashpoint är det kanske svårt att förstå tjusningen med modden Day Z, som bygger på den tre år gamla soldatsimulatorn Arma II och ersätter slagfält med zombies och överlevare. Opolerad grafik, ryckiga animationer och en myriad buggar har inte avskräckt närmare en miljon gamers från att dyka in i spelvärlden Chernarus, möjligtvis tack vare den totala friheten och det oförlåtande spelupplägget.

dayz.jpg

I en intervju med VG247 uppger nu skaparen Dean "Rocket" Hall att han vill göra Day Z till ett fristående spel. Förutsättningen är dock att han lyckas nå en överenskommelse med Bohemia Interactive, som står bakom Arma II, alternativt hitta något annat spelhus som kan tänka sig att stötta utvecklingen. Om så sker kan en fristående version bli verklighet redan innan jul.

We’re really on borrowed time. I want to see it become a standalone game, following the Minecraft model of a low price point, but that will only work if we say that everyone is going to pay, and in order for people to not feel ripped off we need to have a load of new content.

Dean Hall vill följa Minecrafts exempel och släppa Day Z till ett lågt pris. Han tillägger dock att detta kräver nytt innehåll för att spelare ska vara villiga att betala, exempelvis uppsnyggade animationer, förbättrad fysik och möjligheten att bygga baser. Kanske vore det även en god idé att satsa på att bli kvitt många av de buggar som nu gör livet surt för de annars ovanligt tålmodiga spelarna.