Google städar hos Motorola Mobility, minskar personalstyrkan med 20 procent

Google städar hos Motorola Mobility, minskar personalstyrkan med 20 procent

IT-giganten Google tar fram kvasten och röjer rejält hos uppköpta Motorola Mobility. Företaget stänger flera kontor, och säger upp en stor del av alla direktörer.

För cirka ett år sedan påbörjade Google uppköpet av amerikanska Motorola Mobility, vilket gav företaget möjlighet att tillverka egna surfplattor och mobiltelefoner. Det primära syftet var dock att ge Android-marknaden en extra skjuts, samtidigt som över 17 000 godkända patent kan vara till hjälp vid framtida rättstvister.

DSC00659.jpg

Surfplattan Motorola Xoom från tidigt 2011.

Redan vid uppköpet menade dock Googles vd Larry Page att Motorola Mobilitys organisation behöver optimeras, och nu syns de första resultaten av processen. Företaget säger upp 20 procent av alla anställda, vilket innebär cirka 4 000 personer. Hårdast är rensningen bland företagets direktörer (engelska "vice presidents"), där hela 40 procent får lämna sina poster.

Åtstramningen gäller dock inte endast personal. Motorola Mobility stänger även en tredjedel av sina 94 kontor, framför allt i Asien och Indien. Samtidigt drar företaget ned på antalet enheter, och kommer i framtiden lägga krutet på ett fåtal telefon- och surfplattemodeller av hög kvalitet att jämföra med dagens mer spridda utbud.

Hur och om Motorola Mobilitys omorganisation påverkar den nordiska marknaden är oklart. Företaget har i dagsläget en relativt stark närvaro i Sverige efter flera års låg profil, där telefoner som Razr och Defy Plus samt surfplattorna i serien Xoom fått en hel del uppmärksamhet.

Källa: New York Times.

Kommentarer till artikeln

42 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer