Facebook växer med 500 terabyte – om dagen

Facebook växer med 500 terabyte – om dagen

Med en miljard användare brottas Facebook med astronomiska mängder data. Nu redovisar det sociala nätverket flera intressanta siffror, bland annat att över 500 terabyte adderas varje dag.

Den som använder Facebook har säkert noterat att aktivitetsflödet ständigt fylls med nya statusuppdateringar, bilder, videoklipp och annat innehåll. Att hantera detta för över en miljard användare är ingen enkel uppgift, men tack vare gigantiska kluster kan Facebook tugga igenom imponerande mängder data.

facebook-big-data.jpg

På en presskonferens framkommer flera intressanta siffror. Varje dag delar över en miljard användare sammanlagt 2,5 miljarder poster, trycker på gilla-knappen 2,7 miljarder gånger och laddar upp ofattbara 300 miljoner bilder. Som om inte det vore nog går systemet igenom 105 terabyte data var 30:e minut för att hålla aktivitetsflödena uppdaterade.

Detta resulterar i att Facebooks system växer med hela 500 terabyte data om dagen, något som adderas till ett Hadoop-kluster med mer än 100 petabyte lagringsutrymme. En petabyte är 1 048 576 gigabyte.

Facebook arbetar nu med något som kallas för Project Prism, som syftar till att distribuera den väldiga databasen till flera nya datacenter världen över. Fyra av dessa är placerade i de amerikanska delstaterna Kalifornien, Virginia, Oregon och North Carolina. Dessutom tillkommer ett datacenter i svenska Luleå.

Källa: Techcrunch.

Kommentarer till artikeln

119 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer