I upptakten till lanseringen av Windows 8 mobiliserar IT-branschen inför en stor milstolpe i operativsystemets historia, nämligen att fullfjädrade Windows inte bara släpps till x86 och traditionella persondatorer utan även anpassas för surfplattor med ARM-arkitektur.

Epic Games är med på noterna och tar nu den välanvända spelmotorn Unreal Engine 3 till Windows RT. Enligt grundaren Tim Sweeney handlar det inte om någon nedbantad variant för mobila enheter utan om "hela PC-implementationen", vilket gör det möjligt för utvecklare att använda alla finesser i UE3 även på surfplattor.

This is a big leap forward for the Windows ecosystem as not only is one of the top game engines now available for developers to begin working with, it is also the full PC implementation. This gives developers unprecedented support for porting PC and Xbox games to a mobile platform, and vice versa.

Det faktum att Windows RT innehåller DirectX sägs även göra det enklare för utvecklare att ta fram multiplattformstitlar till Microsofts spelplattformar. Det inkluderar PC/Windows, Xbox 360 och inom kort Windows RT.

På IFA 2012 demonstreras nu Unreal Engine 3 på en Asus Vivo Tab RT med Nvidia Tegra 3 under skalet. I videon ovan syns grafikdemot Epic Citadel, som känns igen från Android och Ios. Windows RT släpps den 26 oktober.