OCZ visar Vector SSD med egenutvecklad kontroller på IDF 2012

OCZ visar Vector SSD med egenutvecklad kontroller på IDF 2012

Efterträdaren till Vertex 4 kallas Vector och innehåller den egenutvecklade kontrollerdelen Indilinx Barefoot 3, som ska göra den kommande SSD-enheten till det nya flaggskeppet i OCZ:s sortiment.

Det är inte bara Intel som presenterar framtidsplanerna på utvecklarkonferensen IDF 2012 i San Francisco. Även OCZ är på plats och passar på att visa upp kommande produkter, denna gång en ny högpresterande SSD-enhet.

Den nya lagringsenheten är döpt till Vector och ska bli det nya flaggskeppet i OCZ:s sortiment. Huvudnyheten är att OCZ börjar använda den nya kontrollerkretsen Barefoot 3 från det helägda dotterbolaget Indilinx.

I dagens flaggskepp Vertex 4 används kretsen Indilinx Everest, som orsakade en del uppståndelse när det framkom att det i själva verket var en Marvell 88SS9174 i förklädnad. Nya Barefoot 3 ska dock inte bygga på Marvells krets utan vara helt egenutvecklad av Indilinx.

Vector ska i övrigt innehålla flashminnen i 20-nanometersklassen, vara utrustad med anslutning till SATA 6,0 Gbps och finnas i minst två storlekar: 256 och 512 GB. OCZ avslöjar inga prestandasiffror, men lanseringen sägs äga rum någon gång i årets fjärde kvartal.

Kommentarer till artikeln

17 debattinlägg

Skicka en rättelse
84

Snabbtest: Battlefield V i DirectX 11 och DirectX 12 med tio grafikkort

För någon dag sedan lanserades Battlefield V skarpt och SweClockers har kämpat runt på slagfältet med tio olika grafikkort för att se vad som krävs att driva runt spelet. Läs mer

7

AMD Radeon RX 590 från HIS och Asrock hittar ut på webben

Uppgifterna kring Radeon RX 590 duggar tätt och nu dyker ytterligare två modeller upp på webben, som denna gång är signerade tillverkarna HIS och Asrock. Läs mer

57

Youtube kan tvingas blockera videoklipp på grund av EU:s nya upphovsrättslagar

Youtubes VD Susan Wojcicki riktar kritik mot EU:s nya upphovsrättslagar, och menar att det kan leda till att de tvingas blockera stora mängder videoklipp på plattformen. Läs mer

104

The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

Med anor från år 1997 är spelmotorn Creation Engine uråldrig ställt mot andra. I en intervju berättar Bethesdas Todd Howard att den lever vidare i framtida Starfield och The Elder Scrolls VI. Läs mer

9

SFX-bygge med sidopaneler i plywood tar hem Månadens Galleri

Medlemmarna har sagt sitt och det står klart att doldisen "deeshu" med sitt plywood-bestyckade Dan Cases tar hem Månadens Galleri. Läs mer

42

Battlefield V får ray tracing innan 20 november

Nvidia meddelar att Battlefield V blir först ut med att implementera ray tracing, och att detta sker i och med en uppdatering som släpps innan lanseringen den 20 november. Läs mer

26

Kopieringsskyddet Denuvo kringgås i Hitman 2 före officiell lansering

Spelserien med Agent 47 i huvudrollen har utökats med ytterligare en del, och nu meddelas att det inbyggda kopieringsskyddet från Denuvo knäckts redan innan lansering på bred front. Läs mer

26

Rykte: Valve utvecklar VR-headset med tillhörande Half-Life-spel

Valve har tidigare lanserat hårdvara i form av spelkontroller samt Steam Link. Nu ser företaget ut att äntra marknaden för virtuell verklighet med egenutvecklat VR-headset samt rörelsekontroller. Läs mer

14

Testpilot: Phanteks Enthoo Evolv X – rymligt chassi med vattenkylning i åtanke

Phanteks nykomling Enthoo Evolv X en lyxig låda i aluminium och härdat glas, och som även rymmer stora mängder med vattenkylning. Testpiloten "Laine" kikar närmare. Läs mer

73

Serielegendaren Stan Lee är död – blev 95 år

Mannen bakom många av de namn som förknippas med "superhjältar" och Marvel har gått ur tiden. Serielegendaren Stan Lee blev 95 år gammal. Läs mer

19

SweClockers besöker Café på Bit i Skellefteå

I samband med SweClockers senaste Meet & Geek i Skellefteå passade redaktionen på att besöka Café på Bit, fyllt till brädden med TV-spel, brädspel, flipperspel, T-shirts och så klart även fika. Läs mer

75

AMD: "Ett tag kvar innan DirectX Raytracing slår igenom på riktigt"

UPPDATERAD. I en intervju berättar AMD att de kommer "svara på" DirectX Raytracing, men att tekniken inte kommer slå igenom på riktigt förrän den erbjuds i samtliga produktsegment. Läs mer