Fristående Dayz kan komma till konsol

Den fristående versionen av zombie-modden Dayz blir inte nödvändigtvis exklusiv för PC. Enligt utvecklarna på Bohemia Interactive finns även planer på en konsolversion.

Omskrivna modifikationen Dayz är en av årets stora uppstickare, med ett rejält uppsving i försäljningen av Arma II: Combined Operations som följd. Trots att det ursrpungliga intresset svalnat något samlas fortfarande tusentals spelare dagligen i Chernarus ödemark, där odöda och banditer lurar runt varje hörn.

dayz.jpg

I början av augusti avslöjade utvecklaren Dean "Rocket" Hall att modifikationen kommer i fristående version, med Arma-skaparna Bohemia Interactive officiellt bakom projektet. Nu avslöjar företaget att titeln inte nödvändigtvis blir exklusiv för PC, utan mycket väl kan dyka upp även till spelkonsoler.

So it's really interesting. PC is what it is, and I personally think PC players will stay as PC players, but the console has more penetration into mainstream markets. People who wouldn't play games on PC, they buy an Xbox or PS3 as a medium to play games. So from that point of view it makes sense to go for consoles.

I en intervju med Videogamer förklarar producenten Jan Kunt att Bohemia noterat framgångarna för bland annat Minecraft på Xbox Live, och att företaget "vore dumma" om de inte övervägde något liknande själva. Han framhåller vidare att spelkonsoler innebär en enorm marknad, som dessutom har mindre problem med piratkopiering jämfört med PC.

Dayz har i dagsläget över 1,2 miljoner unika spelare, och räknar in över 2 miljarder avlivade zombies. Modifikationen är gratis genom projektets webbplats, men kräver grundspelet Arma II: Combined Operations. Mer information finns i SweClockers skräddarsydda forumdel.

Kommentarer till artikeln

34 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer