Battlefield fyller tio år

Med miljontals sålda exemplar världen över är Battlefield-serien en av den svenska spelindustrins största framgångar. Idag är det tio år sedan Battlefield 1942 lanserades i Europa.

När svenska Digital Illusions rullade ut Battlefield 1942 i Europa den 20 september 2002 blev succén omedelbar. Framför allt lockade flerspelarläget med upp till 64 personer, de enorma banorna samt fordon för mark-, luft- och sjöstrider. Tusentals köpte spelet, och drivor med gamers nötte demobanan "Wake Island" på alldeles för dåliga datorer.

Battlefield 1942 fick två expansioner; Road to Rome samt Secret Weapons of WWII, samt under 2004 en lätt vidareutvecklad uppföljare i form av Battlefield Vietnam. Battlefield 2 tog slutligen över under 2005. Samma år landade även spelserien på konsol i form av Battlefield 2: Modern Combat och under 2006 intog slagfältet framtiden med Battlefield 2142.

full_screen_01.jpg

Vid lanseringen av konsolexklusiva Battlefield: Bad Company under 2008 började en ny era för DICE, med nya spelmotorn Frostbite i fokus. Företaget återvände under 2010 till PC-plattformen med Battlefield: Bad Company 2, en generalrepetition inför nästa stora satsning.

BFBC2_5F00_Screenshot_5F00_41.jpg

Battlefield 3 lanserades för konsol och PC i oktober 2011, med färska spelmotorn Frostbite 2.0 under skalet. Spelet stödjer likt ursprungliga Battlefield 1942 upp till 64 spelare, med flyg- och markfordon samt mindre båtar. Än så länge finns tre expansionspaket på marknaden, Back to Karkand, Close Quarters samt färska Armored Kill.

battlefield-3-blast-1280x800.jpg

För framtiden väntar ytterligare två expansioner till Battlefield 3, innan Battlefield 4 ser dagens ljus. Lanseringen för uppföljaren är planerad till sent 2013 eller tidigt 2014. Tills dess, missa inte att fira i SweClockers Battlefield-forum.

3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer