Att överdrivet långa spelpass framför datorn inte är nyttigt i längden ser nog de flesta som självklart, och för vissa är det lätt att timmarna framför skärmen rusar iväg utom kontroll. Massiva World of Warcraft har länge stått modell för när spelandet i vissa fall kan gå för långt, och ta prioritet över jobb, utbildning, hälsa eller socialt umgänge.

2012-10-25_11.53.17.png

Sven Rollenhagen, specialist på datorspelsberoende, väljer dock att i en intervju med tidningen Metro även belysa andra titlar. I stort sett menar han att alla spel med ett lagbaserat flerspelarläge ligger i riskzonen, där bland annat Battlefield, Call of Duty samt League of Legends finns på "svarta listan".

Problemet med den här typen av nätverksspel där man spelar i lag med andra personer över internet är att det inte bara är jag som bestämmer när jag ska spela. Det är som att vara med i ett fotbollslag. Spelar man "singelplayer" spel är det jag och ingen annan som bestämmer.

Teorin är att de sociala banden samt kraven från andra spelare på prestation och närvaro lätt kan utvecklas till grupptryck. Det leder i sin tur till att tiden framför datorn snabbt blir längre än planerat, med tänkbara sidoeffekter även bortom skärmen.

Till skillnad från många tidigare debatter menar dock Rollenhagen inte att man behöver sluta spela helt vid tendenser till beroende. En titel med enspelarläge är bra omväxling, då grupptrycket är mindre och friheten att sluta när som helst större.