Rollspelstrilogin Mass Effect är en uppskattad spelserie både bland recensenter och gamers. Historien, röstskådespeleriet och framförallt valmöjligheterna under spelets gång lade grunden för seriens framgångar. Nu talas det om att ett fjärde avsnitt är i görningen och att flera intressanta förändringar är att vänta.

masseffect3.jpg

Det fjärde kapitlet produceras av Biowares spelstudio i Montreal, Kanada, som bland annat gjort filmsekvenser och extramaterial för tidigare spel i serien. På den officiella bloggen avslöjas att titeln kommer att använda spelmotorn Frostbite 2, mest känd från svenskutvecklade Battlefield. Det ger möjlighet för utvecklarna att skapa grafik i DX11-klassen, stora kartor och förstörbara miljöer.

The other thing I can tell you is that, while it will be very respectful of the heritage built over the course of the first three games, with the original trilogy now concluded and the switch over to a new engine, we are exploring new directions, both on the gameplay and story fronts.

Det är inte bara motorn som förnyas, även spelmekaniken och handlingen förändras. Bioware nämner dessutom att de använder en modifierad version av Frostbite med förändringar implementerade av utvecklarna bakom Dragon Age 3. Målet är dock att fortsätta vara spelserien trogen och inte ändra grundbultarna i Mass Effect.

När nästa Mass Effect-titel lanseras är än så länge okänt. Klart är dock att det handlar om en ny berättelse i samma universum och att det inte är en fortsättning på tidigare äventyr.