Futuremark visar scen ur nya 3DMark för prestandadatorer

Finska Futuremark visar upp en ny scen ur nästa version av testprogrammet 3DMark, denna gång med gott om grafiska finesser för högpresterande gamingdatorer.

Nästa version av 3DMark ska kunna användas för att jämföra högpresterande gamingdatorer med surfplattor och mobiltelefoner, men alla testslingor är inte jämlika. De finska utvecklarna på Futuremark visar nu upp PC-exklusiva Fire Strike, som använder en mängd DirectX 11-specifika tekniker för att sätta press på de mest påkostade av datorkomponenter.

3dmark_0001_Layer 1.jpg
3dmark_0000_Layer 2.jpg

Fire Strike is our new showcase DirectX 11 benchmark designed for high-performance gaming PCs. It is our most ambitious and technical benchmark ever, featuring real-time graphics rendered with detail and complexity far beyond what is found in other benchmarks and games today.

Firestrike kallas den mest tekniskt avancerade scenen i ett 3DMark någonsin och innehåller en mängd påkostade finesser, däribland tesselering, dynamisk ljussättning av partiklar, fysiksimulering, volymetrisk ray casting med skuggor och en uppsjö olika linseffekter – allt för mesta möjliga ögongodis.

I videon ovan visas scenen vid inställningarna Extreme, vilket innebär 2 560 x 1 440 pixlars uppplösning och maximal bildkvalitet. Enligt Futuremark ska detta motsvara en nivå av graifk som framtida PC-spel beräknas uppnå inom två till tre år.

Nästa 3DMark ska släppas någon gång innan årsskiftet till PC/Windows, Google Android samt Apple Ios. Något exakt lanseringsdatum är dock ännu inte känt.

Kommentarer till artikeln

46 debattinlägg

3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer