IMG_3579001.jpg

Moderna grafikprocessorer kan producera bländande miljöer, men långt ifrån alla är intresserade av att dra nytta av möjligheterna. Många låter spelkonsolerna lägga ribban och struntar i att optimera spelen för mångdubbelt kraftfullare PC-hårdvara, vilket gör att det går att ana en viss stagnation på grafikfronten.

We're still at the point where improvements in graphics technology are enabling major improvements in gameplay. Just the ability to do real-time lighting on environments now means you can construct a completely dynamic environment -- or destruct a completely dynamic environment -- and have all of the lighting respond accurately.

Epic Games grundare och spelmotorguru Tim Sweeney ser dock stora möjligheter med kraftfullare grafik, och inte enbart på ytan. I en intervju med Gamasutra uppger han att det finns mycket kvar att hämta: de grafiktekniska framstegen öppnar upp för mer avancerad spelmekanik.

Som ett exempel nämner han hur avancerade ljuseffekter kan användas för att skapa dynamiska och förstörbara miljöer, där ljussättningen anpassas efter omständigheterna. Tekniken kan användas för att spåra reflektionerna för varje individuell ljusstråle och ljussätta ytor i realtid – något som även kräver modern och kraftfull hårdvara.

Sweeney nämner även att snabba lagringtekniker som SSD öppnar upp för nya möjligheter att använda texturer, dock utan att gå in på några djupare detaljer. Han ser även en framtid där PC-spel får en allt större betydelse på spelmarknaden, trots den väldiga tillväxten för spel till mobiltelefoner och surfplattor.