Nvidia: Helt skräddarsydd hårdvara för spelkonsoler inte längre realistiskt

Nvidia: Helt skräddarsydd hårdvara för spelkonsoler inte längre realistiskt

Rykten talar om att nästa generation spelkonsoler troligtvis blir mycket lika vanliga PC-datorer. Nvidias vd Jen-Hsun Huang sluter upp i kören och menar att helt skräddarsydda komponenter inte längre är ekonomiskt gångbart.

Sedan urminnes tider har spelkonsoler baserats på skräddarsydda kretsar som anpassats för ändamålet. Det har gett spelmaskinerna stora konkurrensmässiga fördelar gentemot traditionella persondatorer, och inte bara av rent ekonomiska orsaker. Spelkonsolerna har tidvis även överträffat datorerna när det kommer till förmågan att skapa vackra spelmiljöer.

Enligt Nvidias vd Jen-Hsun Huang är dock den tiden förbi. I en intervju med PC Watch uppger han att att moderna grafik- och applikationsprocessorer för PC-datorer numera kan erbjuda en såpass hög visuell standard och effektivitet att det inte finns någon mening med att att spendera hundratals miljoner dollar på att ta fram skräddarsydda kretsar för spelkonsoler.

You cannot make a game console such as the PlayStation 2 anymore. When it emerged, PS2 had a 100 times higher performance than the most powerful PC. I wonder whether it is possible to make something 100 times powerful than GeForce GTX 680? If possible, Nvidia will make it.

Huang tar upp Playstation 2 med processorn Emotion Engine som exempel, där utvecklingskostnaderna uppgick till runt två miljarder dollar. I utbyte fick Sony en produkt som klarade av att leverera mer visuellt tilltalande speltitlar än persondatorerna. Enligt Nvidias vd är så stora tekniska kliv inte längre genomförbara.

Det Huang talar om har redan inträffat bland de bärbara spelkonsolerna. Playstation Vita innehåller en alldaglig systemkrets med fyra kärnor ARM Cortex A9 och PowerVR SGX543MP4+. Inte heller Nvidias egna spelkonsol Shield har några skräddarsydda processorer utan bygger på Tegra 4, som även ska användas till surfplattor och mobiltelefoner.

Enligt rykten kommer nästa generation spelkonsoler från Sony och Microsoft innehålla komponenter som känns igen från PC-världen. Efterträdarna till Playstation 3 och Xbox 360 offentliggörs innan sommaren. Det innebär att upphandlingarna är klara och att Jen-Hsun Huang troligtvis har en ganska god inblick i konsolmakarnas framtidsplaner, även om AMD tros ha dragit det längsta strået.

Kommentarer till artikeln

69 debattinlägg

Skicka en rättelse
349

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

42

Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

I praktiken är det 4K i 120 Hz som gäller för Asus PG27UQ. SweClockers går igenom den komplexa situationen med bandbredd, subsampling och mitt i allt ett fel som gör bilden för mörk. Läs mer

76

SweClockers guide till datorlådor

Går du i uppgraderingstankar efter alla chassinyheter som presenterades på Computex? Missa då inte SweClockers guide till datorlådor, där allt från formfaktorer till funktioner gås igenom. Läs mer

89

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

I kamp om prestandatronen gör AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor, som enligt uppgift får namnet Threadripper 2990X. Den testas dessutom i Cinebench med imponerande resultat. Läs mer

25

Playerunknown's Battlegrounds har sålts i 50 miljoner exemplar

Lite mer än ett år efter den ursprungliga lanseringen har Playerunknown's Battlegrounds sålts i 50 miljoner exemplar, något som utvecklarna firar med en temporär prissänkning. Läs mer

110

EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

26

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

85

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

107

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
30

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

16

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

1

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer