Logitech slutar med konsoltillbehör och fjärrkontroller

Logitech slutar med konsoltillbehör och fjärrkontroller

Förlusttyngda Logitech omstrukturerar verksamheten och stoppar flera produktkategorier, däribland fjärrkontroller och tillbehör för spelkonsoler.

Den schweiziska tillbehörsjätten Logitech är hårt ansatt av den pressade PC-marknaden och har åtskilliga tuffa kvartal bakom sig. Nu genomförs en omstrukturering för att få bolaget på rätt köl igen.

logitech_bracken_p_darrell_01.jpg

I det tredje kvartalet under räkenskapsåret 2013 hade Logitech en omsättning på 615 miljoner dollar, vilket gav en förlust på 180 miljoner dollar. Det kan jämföras mot samma kvartal året innan, då omsättningen uppgick till 715 miljoner till en vinst på 55 miljoner dollar. Enligt företagets vd Bracken P. Darrell är detta resultat "oacceptabelt" och nu genomförs en strategisk översyn med omfattande förändringar av sortimentet.

As we articulated when we started the third quarter, continued weakness in the global PC market was the primary factor in our disappointing Q3 results. These results are unacceptable and we are taking decisive action as an outcome of my strategic review.

I ett försök att vända den negativa trenden och åter bli lönsamt revideras produktutbudet. Företaget kommer att fortsätta utveckla och leverera PC-tillbehör som möss, tangentbord, webbkameror och högtalare. Logitech kommer även att fokusera på kringutrustning för surfplattor och smarta telefoner.

Bland produktsegmenten som läggs ned eller säljs ut märks säkerhetskameror, högtalare med funktion för dockning, tillbehör för spelkonsoler och universalfjärrkontrollerna i Harmony-serien. Förändringarna ska vara genomförda i slutet av kalenderåret 2013.

Uppdatering 20:10: Bracken P. Darrell meddelar via det egna supportforumet att företaget offentligt söker en köpare av Harmony-verksamheten. Till dess att ett eventuellt ägarbyte äger rum kommer Logitech fortsätta stödja, ge support samt behandla garantiärenden för samtliga Harmony-produkter.

Kommentarer till artikeln

77 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer