I februari 2008 tillkännagav Nvidia den första processorn i familjen Tegra, med målet att få in foten på den ständigt växande mobilmarknaden. Det skulle dock dröja till 2010 och Tegra 2 innan företaget fick ett större fäste inom området. Sedan dess har Nvidia lanserat Tegra 3 och nu senast Tegra 4, som inom kort dyker upp i färdiga produkter.

nvidia_roadmap.jpg

Gemensamt för Tegra 2 och efterföljarna är en grafikarkitektur som dels består av bitar lånade från Geforce, men även andra delar specifika för just systemkretsarna Tegra. Dessa grafikdelar innehåller separata pixel- och vertex shaders, där exempelvis Tegra 4 har 72 beräkningsenheter uppdelade i 48 pixel- och 24 vertex shaders.

En källa till SweClockers avslöjar nu att detta ändras med Tegra 5 "Logan", som får en grafikarkitektur baserad på Kepler, känd från dagens Geforce GTX 600-serie. Det innebär en övergång från separata pixel- och vertex shaders till enhetliga beräkingsenheter ("unified shaders"), som förenar de båda delarna. Resultatet sägs vara högre effektivitet, prestanda samt lägre strömförbrukning och mer effektivt utnyttjande av kretsytan.

För att platsa i mobila enheter är dock inte grafikdelarna identiska med de som används i vanliga grafikkort, men exakt vilka ändringar som införs är inte kända. Enligt uppgift är ett återkommande problem att förse grafikdelen med tillräckligt hög minnesbandbredd, vilket kan förklara varför Nvidia vill göra ändringar i arkitekturen specifikt för systemkretsarna Tegra.

Källan uppger dessutom att Tegra 6 "Stark" utrustas med grafik ur arkitekturen Maxwell, efterträdaren till Kepler. Tegra 6 väntas dyka upp under 2015.