Det börjar dra ihop sig till tronskifte på marknaden för spelkonsoler. I slutet av februari presenterade Sony kommande Playstation 4, och enligt rykte står Microsoft på tur med nästa generations Xbox i slutet av april.

I takt med att allt fler detaljer blir kända passar givetvis även andra aktörer på att stjäla tid i rampljuset. Senast ut är Nvidia, vilka meddelar att fysiksystemen PhysX och Apex båda blir tillgängliga för Playstation 4. Det innebär att spelutvecklare kan använda företagets teknik för att simulera allt från kläder till explosioner.

Great physics technology is essential for delivering a better gaming experience and multiplatform support is critical for developers. With PhysX and APEX support for PlayStation®4, customers can look forward to better games.

Mjukvarubaserad PhysX finns sedan tidigare till både Xbox 360 och Playstation 3, samt givetvis även för PC-baserade speltitlar. Mer okända Apex introducerades med spelet Mafia II, och har sedan dess byggts in i bland annat populära motorn Unreal Engine 3.

Playstation 4 ska nå butik lagom till julhandeln 2013. Sedan tidigare är det bekräftat att spelkonsolen får stöd för fysiksystemet Havok, något som även demonstrerades under Sonys direktsända presskonferens.