Att spelserien Call of Duty kammat hem stora framgångar med enorm försäljning är välkänt. Flera utvecklare med Infinity Ward och Treyarch i spetsen har sammanlagt lanserat ett tiotal titlar, där den senaste för Windows landade i butik innan årsskiftet under namnet Call of Duty: Black Ops II.

Alla är dock inte helt nöjda med riktningen Call of Duty pekat ut för FPS-genren, framför allt när det kommer till flerspelarlägen. Bland dessa finns John Gibson, vd hos Tripwire Interactive med bland annat Red Orchestra 2 och Killing Floor i bagaget. Han menar i en intervju med PC Gamer att Call of Duty i princip håller på att förstöra en hel generation datorspelare.

cod_0004_Layer 6.jpg

On the flip side, I’m really discouraged by the current state of multiplayer shooters. I think that, and I hate to mention names, because it sounds like ‘I’m just jealous of their success,’ but I’m really, I feel like Call of Duty has almost ruined a generation of FPS players.

Gibsons åsikt är att Call of Duty och liknande titlar helt enkelt är för simpla, med stora variationer som sätter intränad skicklighet ur spel. Som exempel nämner han vapen med slumpmässig spridning av skott och kraftfull utrustning utan förhandskrav.

Målet är enligt Gibson att krympa avståndet mellan de erfarna spelarna och nybörjarna för att de sistnämnda inte ska lägga titeln på hyllan. Resultatet blir ofta alldeles för förlåtande spel där användarna snabbare känner sig duktiga, utan höga krav på träning och reell skicklighet.

But the skill gap is so compressed, that it’s like a slot machine. You might as well just sit down at a slot machine and have a thing that pops up an says “I got a kill!” They’ve taken individual skill out of the equation so much.

Sist men inte minst är Gibson trött på att titlar inom FPS-genren oavbrutet ställs mot flerspelardelen hos just Call of Duty. Spel bedöms av många användare utifrån snäva ramar, där även små skillnader mot "normen" väcker starka reaktioner. Det ger förhållandevis slätstrukna spel och ingen djupare inlevelse.

John Gibson och Tripwire Interactive jobbar just nu på Rising Storm, en fristående expansion till Red Orchestra 2 med fokus på strider i Stilla Havet. Spelet lanseras under 2013.