Tony_Tamasi.jpg

Nintendo Wii U, Playstation 4 och troligtvis nästa Xbox har en gemensam nämnare och det är att AMD står för grafiken. Konkurrenten Nvidia levererar inga kretsar för nästa generations spelkonsoler. I en intervju med Gamespot uppger nu företagets teknikchef Tony Tamasi att AMD:s designvinster inte beror på bättre teknik utan att Nvidia ser större affärsmöjligheter på andra håll.


I'm sure there was a negotiation that went on, and we came to the conclusion that we didn't want to do the business at the price those guys were willing to pay. Having been through the original Xbox and PS3, we understand the economics of [console development="development"] and the tradeoffs.

Tamasi menar att Nvidia förstår vad det ekonomiskt innebär att vara en del i utvecklingen av en ny spelkonsol, efter att ha bidragit med grafikkretsar för både Xbox och Playstation 3. Han menar att företaget tagit ett aktivt beslut att inte medverka i någon av de kommande spelkonsolerna på grund av den pressade prisbilden.

We're building a whole bunch of stuff, and we had to look at console business as an opportunity cost. If we say, did a console, what other piece of our business would we put on hold to chase after that? In the end, you only have so many engineers and so much capability [...]

Istället för att satsa på konsoljättarna ser Nvidia en bättre möjlighet i att spendera resurserna på andra områden, som företaget på sikt tror ger större avkastning. Tamasi konstaterar att även om AMD kammade hem kontraktet för Playstation 4 återstår det att se vad det hela ger för ekonomiska effekter för företaget.

AMD sålde tidigare i veckan av högkvarteret i Austin, Texas för 164 miljoner dollar. Anledningen till försäljningen är att frigöra kapital efter en rad förlusttyngda kvartal, i den senaste kvartalsrapporten minus 131 miljoner dollar. Samtidigt räknade Nvidia in en vinst på 174 miljoner dollar.