Att realistiskt rendera ett mänskligt ansikte komplett med verklighetstrogen hud, ljussättning, ansiktsuttryck och animationer är ett av grafikvärldens svåraste problem, särskilt när det hela måste ske i realtid. Komplexa modeller och avancerade filter kräver massiva mängder beräkningskraft, men nu öppnas nya möjligheter med världens snabbaste grafikprocessor.

ira.jpg

På GPU Technology Conference visar Nvidia grafikdemot Digital Ira, uppföljaren till gamla Human Head. I bakgrunden står den egenutvecklade mjukvaran Face Works, som bland annat optimerar renderingsprocessen för att göra det möjligt att på ett realistiskt sätt simulera ett mänskligt huvud i realtid.

För simulationen används hud-shaders, som exekverar över 8 000 instruktioner per pixel. I upplösningen 1080p resulterar det i 82 miljarder flyttalsoperationer per sekund (flops) per bildruta, eller 4 900 miljarder flops per sekund vid 60 bilder per sekund – och denna siffra inkluderar inte de 161 filtrerade texturer som måste hämtas per pixel.

Till detta hör även 32 gigabyte data som behövs för att generera det mänskliga ansiktet och dess animationer, men Face Works reducerar storleken till mer hanterbara 300 megabyte. Det hela går att rendera med ett enda Geforce GTX Titan.