På Game Developer Conference (GDC) demonstrerade Epic Games vad Unreal Engine 4 är kapabel till, med sekvensen Infiltrator. Utöver att kunna leverera imponerande grafik för den senaste hårdvaran för PC och spelkonsoler, är spelmotorn skalbar ner till handhållna enheter och webbläsare.

Hahaha no. I mean, sorry, it's not really a correct answer. We're not… we have Unreal Engine 3 for the Wii U. Right? And Unreal Engine 3 is powering all kinds of amazing games, still lots of games are being made with Unreal Engine 3. [...] Unreal Engine 3 doesn't disappear because of Unreal Engine 4. But our goal for Unreal Engine 4 console-wise is next-gen consoles.

Mark Rein, en av grundarna till Epic Games, säger att Wii U inte får stöd för Unreal Engine 4. Han hänvisar istället till Unreal Engine 3, som fortfarande används för att utveckla en stor mängd speltitlar. Han påpekar även att det är den grafikmotor som driver några av "de bästa speltitlarna" till Wii U redan idag.

Fokus för Unreal Engine 4 ligger på nästa generation spelkonsoler, men kommer även kunna användas i surfplattor, smarta telefoner och webbläsare. Videogamer rapporterar, att med grafikmotorns skalbarhet i åtanke kommer det vara möjligt för spelutvecklare att porta Unreal Engine 4 till Wii U. Epic Games har dock inga planer på att stödja detta officiellt.

I relaterade nyheter har det även framgått att grafikmotor Frostbite 3 från EA, som kommer användas för Battlefield 4 såväl som nästa Dragon Age och Masseffect, inte kommer stödja Wii U. Avsaknaden av stöd för de senaste spelmotorerna kan innebär problem för Nintendos spelkonsol att få tillgång till framtida stortitlar, vilket kan bidra till att stjälpa den redan låga försäljningen ytterligare.

Källa: Kotaku.