Fokus för Intel under Game Developer Conference (GDC) var företagets integrerade grafik, den del som kommer ligga i centrum vid lansering av arkitekturen Haswell. Intel lägger inte bara extra krut på hårdvara utan även mjukvara i form av drivrutiner och utökat samarbete med spelutvecklare.

Intel kommer inom kort lansera grafikdrivrutiner skräddarsydda för Haswell. Den nya mjukvaran kommer även ge fördelar till dagens Ivy Bridge, som nyttjar en liknande grafikarkitektur. Ultrabooknews rapporterar att Intel HD 4000 får upp till 10 procent högre grafikprestanda samtidigt som strömförbrukningen reduceras. Därutöver tillkommer stöd för OpenCL 1.2.

intel-oit-sample-paper.jpg

Intel tillkännager även stöd för två nya, bland spelutvecklare efterlängtade, funktioner som möjliggörs med DirectX 11.1. Den första är Pixelsync (OIT) som ger programmerare möjligheten att sammansätta genomskinliga pixlar utan sortering, vilket annars kräver mycket resurser av minnet. Den här funktionen möjliggör ökad realism för exempelvis rök, fönster, hår och andra komplexa geometrier. Codemasters och Creative Assembly kommer använda Pixelsync för de kommande speltitlarna GRID 2 respektive Total War: Rome II.

Den andra funktionen är Instantaccess, som ger CPU och GPU möjligheten att läsa och skriva på varandras minne. Det innebär att minnet inte behöver flyttas mellan de båda delarna, vilket resulterar i högre prestanda. AMD implementerade en liknande funktion, Zero Copy, i samband med lanseringen av den första A-serien processorer "Llano".

De nya drivrutinerna väntas dyka upp under veckan med versionsnummer 15.31. Lanseringen av Intel Haswell väntas äga rum i samband med elektronikmässan Computex i juni.