AMD: "Det blir inget DirectX 12"

I en intervju avslöjar Roy Taylor på AMD att det inte finns några planer på en ny version av DirectX. Samtidigt antyder han att Battlefield 4 kommer ingå i kampanjen Never Settle.

AMD:s säljchef Roy Taylor var tidigare ansvarig för Nvidias "The Way It's Meant To Be Played", där grafikkortsmakaren samarbetar med spelutvecklare för att optimera titlar för företagets produkter. Det blev därför uppmärksammat när Taylor anställdes av AMD, där han idag fyller en liknande position.

RoyTaylor_350.jpg

I en intervju med tyska Heise berättar Taylor om marknadsföringskampanjen Never Settle och avslöjar några av framtidsplanerna. Sedan Battlefield 4 demonstrerades med Radeon HD 7990 och logotypen AMD Gaming Evolved har det ryktats om att titeln kommer att följa med vissa utvalda grafikkort från AMD – något som Taylor nu bekräftar.

Samtidigt ger han en inblick i utvecklingen av nya tekniker inom grafikkortsindustrin. Taylor menar att Microsofts gränssnitt DirectX alltid drivit datorindustrin framåt, men att det nu inte ser ut att bli någon ny version inom överskådlig framtid – inget DirectX 12. Med det i åtanke är det sannolikhet att nästa generation grafikkort från AMD och Nvidia stannar kvar vid dagens DirectX 11.1.

tressfx_0001_Layer 2.jpg

Because the computer industry has benefited over the years from a continuous renewal of the DirectX interface. [...] But there will be no DirectX 12. That's it. To our knowledge there are no plans for DirectX 12.

AMD planerar dock inte att stanna i utvecklingen utan satsar istället på att samarbeta med spelutvecklare för att implementera nya finesser. Ett exempel är Tressfx, som används i Tomb Raider för att simulerar Lara Crofts hår i realtid, detta genom att nyttja beräkningskraften som finns att tillgå i moderna grafikkort.

I intervjun påpekas att Tressfx orsakar krascher och dålig prestanda med konkurrenten Nvidias grafikkort, någonting som Geforce-makaren skyller på både AMD och spelutvecklarna. Taylor menar dock att felet ligger hos Nvidia, som flyttat resurser från grafikkorten till satsningen på Tegra, vilket nu får konsekvenser.

When aligning the resources of a company to the mobile business and left fewer resources for the gaming business has, then it will have consequences.

Den yngre generationen växer nu upp med smarta mobiltelefoner och surfplattor, samtidigt som strömmande spel på sikt kan komma att utmana persondatorn som herre på täppan i visuellt tunga spel. Taylor ser dock framtiden som ljus för persondatorn och menar den även fortsättningsvis kommer att erbjuda bäst grafik. Han hävdar att vissa genrer alltid kommer att vara bäst på dator, exempelvis spelserierna Civilization och Total War.

Kommentarer till artikeln

100 debattinlägg

Skicka en rättelse
35

Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

I praktiken är det 4K i 120 Hz som gäller för Asus PG27UQ. SweClockers går igenom den komplexa situationen med bandbredd, subsampling och mitt i allt ett fel som gör bilden för mörk. Läs mer

75

SweClockers guide till datorlådor

Går du i uppgraderingstankar efter alla chassinyheter som presenterades på Computex? Missa då inte SweClockers guide till datorlådor, där allt från formfaktorer till funktioner gås igenom. Läs mer

74

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

I kamp om prestandatronen gör AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor, som enligt uppgift får namnet Threadripper 2990X. Den testas dessutom i Cinebench med imponerande resultat. Läs mer

25

Playerunknown's Battlegrounds har sålts i 50 miljoner exemplar

Lite mer än ett år efter den ursprungliga lanseringen har Playerunknown's Battlegrounds sålts i 50 miljoner exemplar, något som utvecklarna firar med en temporär prissänkning. Läs mer

106

EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

25

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

85

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

107

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
30

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

16

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

1

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

5

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer