Nvidia fortsätter att skörda framgångar. I den första kvartalsrapporten för räkenskapsåret 2014 ökade intäkterna på årsbasis, trots att persondatormarknaden som helhet minskade med cirka 15 procent. Analytikerna förutspådde en omsättning på runt 940 miljoner dollar. Nvidia rapporterar 954,7 miljoner dollar – upp 3,2 procent i jämförelse med samma kvartal året innan.

nvda.gif

Resultatet är en vinst på hälsosamma 77,9 miljoner dollar till den rekordhöga bruttomarginalen 54,3 procent, och det är grafikprocessorerna som är den stora kassakon. Enligt Nvidias vd Jen-Hsun Huang kan framgångarna tillskrivas produkter med arkitekturen Kepler, men särskilt starka är de gamingorienterade grafikkorten i Geforce-serien.

geforce_gtx_titan-7.jpg

Looking to the second quarter of fiscal year, we anticipate continued strength in consumer gaming, particularly in the higher-end of our GeForce product line.

Trots att allt fler datorer levereras med kombinerad CPU och GPU ser Nvidia en ljus framtid för de fristående grafikkretsarna. I nästkommande kvartal är det särskilt högpresterande modeller som står i rampljuset, en tydlig hänvisning till lanseringen av de första modellerna i Geforce GTX 700-serien.

Samtidigt ser Nvidia inte introduktionen av Haswell som något omedelbart hot, utan räknar med att stärka positionen på grafikkortsmarknaden även med Intels senaste generation processorer på marknaden. Ett av huvudnumren i Haswell är förbättrad prestanda för den integrerade grafikdelen.

The discrete GPU market has been growing for us 12% CAGR over the last four or five years. We see no reason why it is going to stop. The reason for that is because we are making the GPU more useful over time. [...] Meanwhile, PC is really one of the most important gaming platforms today. It's one of the most important gaming platforms, because it's open.

De svala framtidsutsikterna för persondatormarknaden är inte heller någonting som bekymrar Nvidia. Företaget menar att GPU-baserade produkter skördar framgångar även inom andra segment, exempelvis som beräkningskort i servrar och datacenter, och att dessa produkter kommer fortsätta hitta nya marknader och användningsområden. Nvidia ser dessutom persondatorn som en viktig spelplattform, särskilt på grund av dess öppna natur.