Rovio-ägare satsar på svensk 3D-grafik för webben

Rovio-ägare satsar på svensk 3D-grafik för webben

Svenska Goo Technologies får en extra kapitalinjektion för vidare arbete med avancerad grafik på internet. Bakom pengaflödet står Kaj Hed, storägare i finska Angry Birds-utvecklarna Rovio.

Att det finns en framtid för mer avancerade spel och grafik direkt i webbläsaren är knappast någon högoddsare. Ständigt nya tekniker och förbättrad mjukvara har de senaste åren öppnat upp för flera omskriva projekt, bland annat fullt fungerande versioner av OpenTTD och klassiska Wolfenstein 3D.

goo2.jpg

För svenska Goo Technologies handlar det främst om WebGL-driven grafik, där målet är visuellt avancerade applikationer i hårdvaruaccelererad HTML5-miljö – helt utan onödiga insticksprogram. Plattformen Goo Engine kan enligt utvecklarna användas för saker som interaktiva butiker eller spel, dessutom på i princip alla enheter med HTML5-kompatibel webbläsare.

Företagets ansträngningar har nu fångat intresset hos miljardären Kaj Hed, storägare i finska Rovio med succén Angry Birds som främsta monument. Genom nystartade investmentbolaget Moor satsas en okänd summa pengar, dock tillräckligt för att hålla hittills intäktslösa Goo Technologies flytandes in på våren 2014.

We are excited about working with such an exceptional team and a technology that can bring a disruptive change to the interactive graphics industry. Goo is extremely well positioned to be a real HTML5 ecosystem game changer, on any screen.

Goo Technologies har cirka 20 anställda och huvudkontoret i Stockholm. På företagets webbplats finns flera rullande och interaktiva demonstrationer, bland annat "Pearl Boy" som figuerar på artikelns bilder.

Källa: Dagens Industri.

I samarbete med Eset
1

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

85

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

7

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

31

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

70

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer

60

The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Ubisofts beslut att hoppa över Steam för lanseringen av The Division 2 var ett lyckat sådant, då spelet redan har fler förbokningar än föregångaren. Läs mer

14

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti utan kylare och grafikkretsen TU116 framför kameran

Tätt inpå den stundande lanseringen av Geforce GTX 1660 Ti publiceras bilder på grafikkortet utan kylare, något som även bekräftar den grafikkretsen TU116. Läs mer

147

SweClockers Meet & Geek i Växjö – ikväll klockan 18:00!

Väntan är över och ikväll blir det medlemsträff i Växjö! Det är därmed sista chansen att anmäla sin närvaro, för skönt nördigt häng från klockan 18:00 och långt in på småtimmarna. Läs mer

I samarbete med EVGA
39

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

60

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer