När Far Cry lanserades under 2004 satte spelet i mångas ögon nya standarder för hur grafik och miljö i toppklass ska fungera. Hemligheten var framför allt spelmotorn Cryengine, med stöd för dåtidens purfärska tekniker genom bland annat Directx 9.0c. Sedan dess har flera versioner lanserats, senast Cryengine 3 vilken driver spel som Crysis 3 och Mechwarrior Online.

cryengine.JPG

Nu avslöjar utvecklarna Crytek den senste uppdateringen av spelmotorn, med namngivningen reducerad till endast Cryengine. Anledningen till den förlorade siffran är att mjukvaran kontinuerligt utvecklas genom uppdateringar och tillägg, vilket enligt Crytek gör regelrätt versionsindelning missvisande.

Förutom stöd för en uppsjö grafiska tekniker är den stora nyheten kompatibilitet över flera plattformar, bland annat Wii U och kommande konsolerna Xbox One samt Playstation 4. När spel baserade på "nya" Cryengine dyker upp i handeln är dock än så länge okänt.