Nvidia satsar på spel i 4K-upplösning

Medan spelkonsolvärlden ser fram emot övergången till 1080p har Nvidia redan siktet inställt på fyra gånger högre upplösning, något som inte minst skruvar upp kraven på hårdvaran.

Framtiden stavas 4K, åtminstone om man får tro elektronikjättarna, som nu lyfter blicken från den fruktlösa satsningen på stereoskopisk 3D och istället sätter hoppet till en ny generation högupplösta skärmar och tv-apparater. Bristen på 4K-upplösta filmer och tv-serier riskerar däremot att dämpa intresset bland konsumenterna, men vissa former av underhållning kan redan dra nytta av tekniken.

nvidia-geforce-gtx-4k-batman-arkham-origins-4k-versus-hd.jpg

4K truly is the next big thing, and once you’ve seen and experienced its awesomeness you’ll never want to go back to plain Jane resolutions ever again.

Grafikjätten Nvidia ser ett ypperligt tillfälle att övertala gamers till att uppgradera och satsar nu på att marknadsföra påkostade grafikkort och SLI-lösningar för 4K-upplösning. Det handlar givetvis om Geforce GTX Titan, men även två eller fler Geforce GTX 770 och uppåt sägs vara lämpliga för spel i den höga upplösningen.

Nvidia radar upp flera argument för 4K-upplösning, däribland att det mänskliga ögat kan uppfatta cirka 50 pixlar per grad av syn (pixels per degree of vision, ppd) vid ett avstånd på 50 centimeter. En vanlig monitor på 27 tum med 1080p-upplösning ger 19,3 ppd medan de senaste 4K-skärmarna på 31,5 tum höjer ribban till 35,6 ppd.

Samtidigt passar Nvidia på att ge en känga till konkurrenten AMD. De senaste skärmarna från Sharp och Asus fungerar som två "bildhalvor" på 1 920 × 2 160 pixlar, detta för att möjliggöra en uppdateringsfrekvens på 60 Hz med befintliga gränssnitt. Grafikkort i Crossfire klarar inte av att synkronisera de båda halvorna, vilket ger artefakter och trasiga bildrutor.

AMD lovar dock att rätta till problemet i framtida versioner av drivrutinspaketet Catalyst genom att aktivera frame pacing även för högre upplösningar än dagens gräns på 2 560 x 1 600 pixlar.

Kommentarer till artikeln

137 debattinlägg

Skicka en rättelse
37

Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden publikt tillgängliga på webben

Extremt känsliga personuppgifter har legat tillgängliga för vem som helst att ladda ner och lyssna på, i många fall tillsammans med personnummer. Läs mer

24

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

8

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

52

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

13

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

82

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

56

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer