Den som ser fram emot Battlefield 4 har förmodligen funderat på de uppskruvade systemkraven. Utvecklarna rekommenderar inget mindre än en fyrkärnig processor med 8 GB systemminne och ett kompetent grafikkort med 3 GB videominne, vilket talar för att spelet kommer att sätta press på även de mest påkostade datorsystemen.

Mantle Battlefield 4-5.jpg
1175310_510048165747226_1761244024_n.png

På GPU Tech Day ger teknikchefen Johan "repi" Andersson en inblick i tekniken bakom Battlefield 4, närmare bestämt spelmotorn Frostbite 3. Först och främst framkommer det att DICE lägger till en renderingsväg för DirectX 11.1, detta med bakåtkompatibilitet för äldre versioner av gränssnittet. Den som vill ta del av nyheterna i DirectX 11.1 måste använda Windows 8/8.1 tillsammans med ett grafikkort ur de senaste generationerna.

Därutöver blir Battlefield 4 det första spelet i serien som levereras med 64-bitars binärer. Det gör det möjligt för spelet att utnyttja betydligt mer än de 2–3 GB minne som ett 32-bitarsprogram har tillgång till. Utvecklarna tillhandahåller även en 32-bitarsversion, men uppger samtidigt att över 90 procent av användarna på speltjänsten Origin använder ett 64-bitars operativsystem.

Sist men inte minst är Battlefield 4 pilotprojektet för AMD:s gränssnitt Mantle API, som ska ge betydligt bättre prestanda än DirectX till den som använder ett grafikkort med arkitekturen Graphics Core Next, det vill säga Radeon HD 7000-serien och senare. Mantle levereras i en uppdatering som ska finnas tillgänglig i december månad.

Battlefield 4 släpps i Sverige den 31 oktober till PC/Windows, Playstation 3 och Xbox 360.