För ett litet tag sedan råkade Ubisoft av misstag publicera preliminära systemkrav för kommande Watch Dogs. Denna fick ett och annat ögonbryn att höjas, inte minst eftersom utvecklarna rekommenderade en åttakärnig processor med 8 GB minne. Listan dementerades visserligen, men de nya officiella rekommendationerna är inte mycket snällare.

Watch_Dogs.jpg

Systemkrav: Watch Dogs (c) Ubisoft

Minimum

Rekommenderas

OS

Windows Vista SP2, 7 SP1, 8
Endast x86-64 (64-bit)

Windows Vista SP2, 7 SP1, 8
Endast x86-64 (64-bit)

CPU

Core 2 Quad Q8400 2,66 GHz
Phenom II X4 940 3,0 GHz

Core i7 3770 3,5 GHz
FX-8350 4,0 GHz

RAM

6 GB

8 GB

GPU

DX11/SM5.0 – 1 024 MB VRAM
Geforce GTX 460 eller bättre
Radeon HD 5850 eller bättre
Intel Iris Pro HD 5200

DX11/SM5.0 – 2 048 MB VRAM
Geforce GTX 460 eller bättre
Radeon HD 5850 eller bättre
Intel Iris Pro HD 5200

Ljud

DX 9-kompatibelt ljudkort

Surround 5.1-kanals ljudkort

Först och främst fastställs att Watch Dogs är senast i raden att levereras med 64-bitars binärer och till skillnad från exempelvis Battlefield 4 tillhandahålls ingen bakåtkompatibilitet med 32-bitars versioner av Windows.

Huvudfinessen med 64-bitar är möjligheten att kunna utnyttja betydligt mer minne än vanligt och detta återspeglas även av minimumkraven. Ubisoft sätter ribban vid 6 GB systemminne tillsammans med en fyrkärnig processor. På grafikkortsfronten gäller en mellanklassare ur generation DX11 med minst 1 GB videominne – i praktiken Geforce GTX 460 eller Radeon HD 5850 eller bättre.

För den som vill skruva upp inställningarna och spela i högre upplösningar krävs desto mer. I de rekommenderade systemkraven syns en modern fyrkärnig processor från Intel (med Hyperthreading) eller en åttakärnig modell från AMD: Core i7 3770 alternativt FX-8350. Samtidigt höjs kraven till 8 GB systeminne och 2 GB videominne.

Watch Dogs släpps den 22 november till PC/Windows, Playstation 3, Xbox 360 och Xbox One. En vecka senare dyker spelet även upp på Playstation 4.