Inom de kommande veckorna lanserar Playstation 4 och i vissa delar av världen, dock inte i Sverige, även Xbox One. Diskussionerna om vilken spelkonsol som har bäst hårdvara för spel har gått heta, där specifikationerna talar för ett övertag till Playstation 4 medan flera spelutvecklare sagt att de är i princip jämbördiga.

En av speltitlarna som äntrar scen runt samma period som den nya spelkonsolerna är Call of Duty: Ghosts. För den nya titeln har utvecklarna på Infinity Ward satt som mål att nå en bildfrekvens på 60 fps för både Playstation 4 och Xbox One, någonting som i det ena fallet innebär en kompromiss i den renderade upplösningen.

[quote]Hey, been on the road last couple weeks so haven’t had a chance to update, but wanted to confirm that for Xbox One we’re 1080p upscaled from 720p. And, we’re native 1080p on PS4. We optimized each console to hit 60 FPS and the game looks great on both.[/quote]

Speltiteln som Microsoft talade varmt om vid tillkännagivandet av Xbox One kommer enbart renderas i upplösningen 720p och skalas upp till 1080p. Det här gäller inte för Sonys Playstation 4, där Call of Duty: Ghosts kommer renderas i 1080p.

Båda spelkonsoler kommer med en skräddarsydd processor från AMD innehållande åtta kärnor Jaguar, medan Playstation 4 har 1 152 streamprocessorer och 8 GB GDDR5-minne. Xbox One har i sin tur 768 streamprocessorer och långsammare 8 GB DDR3, vilket istället kompenseras av 32 MB SRAM-cacheminne för spel.

Call of Duty: Ghosts lanseras till Xbox One den 22 november och för Playstation 4 den 29 november i Europa. Lanseringen för Xbox 360, Playstation 3 och Wii U äger rum något tidigare den 5 november.

Källa: Mark Rubin (Twitter).