Spelkonsolernas stängda värld med hårt kontrollerade ekosystem och fasta plattformar ger både fördelar och nackdelar. Ett av de mest omdebatterade är det faktum att konsolerna är synnerligen långlivade och till skillnad från exempelvis persondatorerna inte uppdateras i takt med teknikutvecklingen.

130430_oculus.jpg

I en intervju med CVG avslöjar Oculus grundare Palmer Luckey att VR-glasögonen inte kommer att släppas till Playstation 4 och Xbox One. Han menar att spelkonsolerna helt enkelt är för begränsade för att vara lämpliga kompanjoner till Oculus Rift.

The problem with consoles in general is that once they come out they're locked to a certain spec for a long, long time. Look at the PCs that existed eight years ago. There have been so many huge advances since then.

Den största orsaken sägs vara den snabba teknikutvecklingen inom området. Medan spelkonsolernas hårdvara förblir oförändrad förutspås ständig utveckling av virtual reality och årliga uppgraderingar av Oculus Rift. Han påpekar att det redan idag behövs kraftfull hårdvara för hög upplösning, 3D och 60 FPS. Nya genombrott kommer förmodligen kräva desto mer.

Även om Oculus Rift inte kommer till den nya generationen spelkonsoler cirkulerar rykten om att åtminstone Sony arbetar på snarlik VR-teknik, som kan dyka upp till Playstation 4 redan under 2014. Samtidigt vill Oculus anpassa de egna VR-glasögonen för mobila enheter och Google Android.