Under årets upplaga av GPU Tech Day på bildsköna Hawaii prestenterade AMD inte bara nya grafikkort, utan även gränssnittet Mantle. Förhoppningen är bland annat att mer hårdvarunära programmering ska ge prestandafördelar mot välanvända DirectX.

Mantle Battlefield 4-28.jpg

Gränssnittet utvecklas i tätt samarbete med svenska DICE, vilket föga förvånande innebär att Battlefield 4 blir första titeln med stöd för tekniken. Vid presentationen talades det om en uppdatering för spelet någon gång under december, vilken skulle lägga till stöd för Mantle vid sidan av tidigare DirectX 11.

After much consideration, the decision was made to delay the Mantle patch for Battlefield 4. AMD continues to support DICE on the public introduction of Mantle, and we are tremendously excited about the coming release for Battlefield 4! We are now targeting a January release and will have more information to share in the New Year.

Nu meddelar AMD och DICE dock att projektet skjuts på framtiden, i alla fall ett litet tag. Utvecklarna satsar på att ha mjukvaran redo för lansering någon gång i januari, och lovar mer information i början av 2014. Beskedet kommer knappast som någon överraskning då bokstavligt talat endast timmar kvarstår av tidigare tidsramen.

Vad förseningen beror på utforskas inte närmare i det officiella meddelandet. DICE och EA har dock tidigare meddelat att all framtida Battlefield 4-utveckling ligger på is tills dess att nuvarande buggar och problem är lösta, något som eventuellt kan påverka även Mantle.