I upptakten till årets Consumer Electronics Show passar Nvidia på att hålla hov i form av en presskonferens på The Cosmopolitan i Las Vegas, USA. En väldigt förkyld Jen-Hsun Huang talade både om synkroniseringstekniken G-Sync och strömmande spel med Gamestream, men huvudnumret är den femte revisionen av systemkretsen Tegra.

DSC02858.jpg
DSC02854.jpg
DSC02884.jpg
DSC02877.jpg

Nykomlingen Tegra K1 "Logan" innehåller fyra kärnor av typen ARM Cortex A15 tillsammans med en strömsnål companion core, som tar över vid låg belastning för att förlänga batteritiden. De dynamiska klockfrekvenserna höjs och kan under optimala förhållanden kliva upp till 2,3 GHz, att jämföra mot 1,9 GHz med föregångaren Tegra 4.

Samtidigt avslöjar Nvidia att en kommande version av Tegra K1 ska bestyckas med företagets egenutvecklade ARM-arkitektur "Project Denver" senare under året. Denna baseras på instruktionsuppsättningen ARMv8 med stöd för 64-bitars minnesadressering och ska i detta fall implementeras i form av två kärnor på upp till 2,5 GHz.

I nya Tegra K1 används samma arkitektur som för grafikkorten i Geforce-serien, det vill säga välrenommerade Kepler. Systemkretsen innehåller 192 CUDA-kärnor och har fullt stöd för DirectX 11, OpenGL 4.4 samt tesselering och hårdvaruaccelererad fysik. Enligt Nvidias egna siffror ska nykomlingen uppvisa uppemot tre gånger högre grafikprestanda än Apple A7.

Samtidigt tillkännager Epic Games att den kommande grafikmotorn Unreal Engine 4 får fullt stöd för Tegra K1. Detta följdes inte helt oväntat upp av en serie demonstrationer där olika implementationer av grafikmotorn visades upp på Nvidias nya systemkrets.

Först ut är Kepler K1, som ska dyka upp i den första hälften av 2014. Den egna ARM-arkitekturen "Project Denver" dröjer dock till årets andra hälft. Än så länge har dock inga partnertillverkare tillkännagivit några surfplattor eller andra mobila enheter med Nvidias senaste systemkretsar.