Vid tillkännagivandet av AMD:s senaste grafikkort i entusiastklassen avtäcktes gränssnittet Mantle, som först ska äntra scen med Battlefield 4. Med möjligheten att programmera närmare hårdvaran utlovas stora prestandafördelar gentemot DirectX, men till följd av senareläggningen är fördelarna höljda i dunkel.

Kaveri_156.jpeg

I presentationen till A-serien Kaveri som läckte ut under gårdagen, visade AMD även upp några av de första siffrorna för Mantle. Först ut är slagfältspangaren Battlefield 4, där "upp till 45 procent" högre prestanda än DirectX utlovas. Det är dock sannolikt att siffran rör sig om hur Mantle kommer prestera i bästa fall, då tidigare rykten talat om 20–30 procent.

Kaveri_151.jpeg
Kaveri_152.jpeg
Kaveri_154.jpeg

Mantle ska leverera nio gånger fler ritanrop per sekund än DirectX och samtidigt minska overhead på CPU. För att visa fördelarna beskriver AMD ett CPU-tungt scenario i en demonstration från Oxide Games, där deras kommande APU A8-7600 får stå för begränsningen och prestera under Intel Core i7-4770K med DirectX.

Tillsammans med Mantle ska prestandan öka från strax under 10 FPS till ungefär 30 FPS – en ökning mer än 200 procent. Värt att notera är att det rör sig om ett handplockat scenario och att sådana markanta ökningar inte kan väntas med mer kapabla eller överklockade processorer.

AMD och DICE siktar på att lansera en uppdatering för Battlefield 4 innehållande Mantle i januari. Fler speltitlar med gränssnittet väntas under året.

Källa: Purepc via Overclock.net