Det pågår en renässans för virtual reality eller virtuell verklighet och i spetsen är Oculus VR, som visade upp den senaste prototypen "Crystal Cove" på CES 2014. Under fjolåret förvärvade företaget John Carmack som ny teknikchef och inledningsvis stannade han kvar på Id Software, men avgick kort därefter för att på heltid fokusera på Oculus VR.

He's working on a lot of exciting tech. But, his heart and soul and history certainly lies in the game-development side. [...] It's been John Carmack's philosophy -- you gotta eat your own dog food here, and develop internal content also.

Carmacks officiella uppdrag är att överse utvecklingen av Oculus Rift. Till Engadget berättar dock Brendan Iribe, vd på Oculus VR, att Carmack arbetar på "en hel del intressanta tekniker", men att hans stora intresse är spelutveckling. Han tillägger att Carmacks filosofi är att innehåll måste utvecklas internt för att kunna demonstrera företagets teknik.

You'll see, over the next six to 12 months, if you monitor the careers page, we are putting up our team out there. We wanna make this a very open company. Pay attention to that page and you'll see more and more game developers showing up.

Iribe fortsätter med att det inom de kommande sex till tolv månaderna kommer bli uppenbart för den som följer företagets karriärsida, att Oculus VR sätter ihop ett alldeles eget team för spelutveckling. Tanken är således att Oculus VR ska ta fram ett spel som demonstrerar vad Rift är kapabel till när spelutvecklare har virtuell verklighet i åtanke från start till slut.

Medan det finns planer att utveckla egna speltitlar framtagna för Oculus Rift, är samarbeten med tredjepartsutvecklare fortfarande en viktig del i företagets långa resa att ha en produkt redo för massmarknaden. Oculus Rift ska enligt samma rapport lanseras mot slutet av året.