Från att ha varit en tynande relik från IT-bubblan till ett av de hetaste ämnena i spelvärlden; virtuell verklighet eller virtual reality är hetare än någonsin. Det största skälet till det nyvunna intresset är givetvis Oculus Rift, men även speljätten Valve experimenterar med verklighetssimulerande glasögon.

valve_0005_Layer 1.jpg
valve_0004_Layer 2.jpg
valve_0003_Layer 3.jpg
valve_0002_Layer 4.jpg
valve_0001_Layer 5.jpg

På utvecklarkonferensen Steam Developer Days talade Valves teknichef Michael Abrash om företagets satsning på virtuell verklighet i en presentation som nu även finns tillgänglig på nätet (PDF). Där framgår det att speljätten har stora framtidsplaner för tekniken, som till och med anses ha potential att revolutionera hela underhållningsindustrin.

Compelling consumer-priced VR hardware is coming, probably within two years [...] And we think it’s possible that it could transform the entire entertainment industry

Valve arbetar tillsammans med Oculus, men har även egna experimentella VR-glasögon i rockärmen. Företaget satsar framförallt på att utveckla olika former av huvudspårningstekniker, som bland annat ska bota de omtalade problemen med åksjukeliknande symptom bland användarna.

Samtidigt utforskas gränserna för tekniken. Valve menar att det exempelvis krävs åtminstone 10002 pixlar per öga (helst mer) och paneler som framkallar minimal rörelseoskärpa. Fördröjningen mellan användarens rörelser och uppdateringen av bilden får inte heller överstiga 20 millisekunder.

Allt detta ska dock vara inom räckhåll. Företaget har redan tagit fram prototyper som lever upp till kraven medan kommersiella produkter med motsvarande egenskaper beräknas vara möjliga redan 2015. Förhoppningen är att den stundande VR-revolutionen ska göra persondatorn till den ultimata plattformen för all slags interaktiv underhållning.